Weekbladpers Groep (WPG) verkocht feministisch maandblad Opzij vorig jaar aan Veen Media. Uitgever/directeur Leo Schaap beloofde in het magazine te zullen investeren en een nieuwe hoofdredacteur te benoemen. Dat werd in mei Irene de Bel.
Inderdaad is er geïnvesteerd in Opzij, want onder leiding van De Bel werd het blad inhoudelijk vernieuwd, verjongd en gerestyled. ‘We wilden veel meer zorgen dat we alle verschillende generaties voorzien. Dat is een heel diverse groep, maar de kern is hetzelfde: trots zijn dat je vrouw bent. De nieuwe Opzij-lezer is maatschappelijk betrokken en geïnteresseerd in wat er internationaal gebeurt. Werk en de balans met thuis zijn belangrijk. Dat zijn drie pijlers die we een vaste plek geven in het blad. Opzij wil niet zoals voorheen problemen constateren en vrouwen in een slachtofferrol plaatsen, maar veel meer laten zien wat vrouwen beweegt.’
Vier nieuwe columnisten
Er is ruimte gemaakt voor vier nieuwe columnisten. Sheila Sitalsing schrijft (over politiek en economie), Asha ten Broeke over wetenschap, Hasna El Maroudi en Sofie van den Enk.
De Bel: ‘Ik heb ze niet op hun leeftijd uitgezocht, maar er zijn drie jonge columnistes bij. Ik wilde Hasna (van Joop.nl) graag hebben omdat ze getrouwd is met een Nederlandse man en zich behoorlijk durft te mengen in debat over islam. Sofie van den Enk, presentatrice van de Keuringsdienst van Waarde, had een felle mening over de uitspraak van Jeroen Pauw dat er te weinig interessante vrouwen bij hem aan tafel zitten. Ze heeft twee jonge kinderen én een tv-carrière. Ze zegt dat het ook helemaal niet makkelijk is om werk en gezin te combineren, maar laten we het niet de hele tijd benadrukken en er een oplossing voor vinden.’ Sofie siert ook de cover van de eerste nieuwe Opzij.
Vrouwelijke ondernemers
Schaap zegt dat Opzij meer moet zijn dan alleen het tijdschrift. ‘Tijdschriftabonnees an sich zijn tegenwoordig niet meer het belangrijkste. We weten dondersgoed dat we de doelgroepen ook op een andere manier zullen moeten aanspreken en binden.’
De Bel vult aan: ‘We willen bijvoorbeeld de economische zelfstandigheid stimuleren, dus hebben we een vaste rubriek waarin vrouwelijke ondernemers hun businessplan pitchen en feedback van investeerders krijgen. En als ze een crowdfundingactie opzetten dan kunnen lezers ook investeren. Dat kunnen we ook naar live events doorvertalen.’
Lena Dunham
Volgens De Bel is Opzij al meer zichtbaar buiten het tijdschrift om, ook bij de hele jonge groep van 20-25 jaar. ‘Dat merkten we vorig jaar november bijvoorbeeld toen we Lena Dunham van de populaire serie Girls een avond te gast hadden. Het was in no time uitverkocht en er kwamen niet de typische Opzij-lezers op af, maar juist die hele jonge groep vrouwen. 90 Procent had ook geen abonnement op Opzij.’
Online strategie
Digitaal wordt er ook geïnvesteerd, maar dat gebeurt in twee keer. De Bel: ‘Komende woensdag is al een deel van de site vernieuwd, maar later in het jaar rollen we een nieuwe online strategie uit. We willen daar naar dezelfde normen en waarden als het blad, maar dan wel op een andere manier. Online moet het niet een soort etalage worden voor het aansmeren van abonnementen. We willen meer verdieping, een community creëren en niet alleen zenden zoals we in het blad doen. Ook kunnen we veel meer op de actualiteit inspelen en enquêtes houden. Daar krijgen we enorme respons op.’
Schaap: ‘We hebben het online nog niet vastgetimmerd. Wat dat betreft hebben we ervaring opgedaan bij onze titel Jamie Magazine. We kijken nu naar zaken die online werken, analyseren de bezoekcijfers en gebruiken die inzichten om het door te ontwikkelen.’
Unieke positie
Schaap spreekt van een enorme verandering ten opzichte van de Opzij onder uitgever Weekbladpers. ‘We hebben de veranderingen uitgebreid getest met het idee om onze eigen plek te claimen in het tijdschriftenschap. Is Opzij een vrouwenblad? Nee, want daar zijn er al genoeg van. Is het een opinieblad? Ja en dan heel duidelijk vanuit het perspectief van de vrouw.’
Het testen van de nieuwe lay-out en inhoud onder potentiële doelgroepen wees uit dat er ruimte is voor een dergelijk opinieblad. ‘In de test hebben we overal de naam Opzij weggelaten’, vertelt De Bel. ‘En er werd onderkend dat Opzij een unieke positie heeft. 65 procent van de ondervraagden kon geen blad noemen dat enigszins leek op wat ze voor zich hadden. Daarna noemde 7 procent Opzij en 5 procent Volkskrant Magazine en Linda. Ook werd er positief op gereageerd: 54 procent wilde het waarschijnlijk of zeer waarschijnlijk gaan lezen. Slechts 10 procent wilde het niet. Toen we doorvroegen of ze dit vonden passen als nieuwe formule van Opzij kregen we voor een groot deel ook positieve feedback. En zij die het niet vonden passen zeiden: Opzij is radicaal anti-man, dit blad is veel neutraler.’
Vrouwenblad/opinieblad
De vernieuwde Opzij moet eruit springen tussen de vrouwenbladen, ook al is het een opinieblad. ‘Door daar te liggen willen we laten zien dat we echt een andere positie innemen. Daarnaast waren we voorheen het maandblad tussen de opinieweekbladen, maar met een nietje, zoals een weekblad. Daarom krijgt Opzij een luxere uitvoering, 100 pagina’s en gelumbackt. En voortaan komen we ook 12 in plaats van 11 keer per jaar uit.’
Opzij komt donderdag ook met de manneneditie Ophij. Meer daarover hier.