Het MKB in Nederland lijkt nog weinig in te spelen op de mogelijkheden die online hen biedt om (nieuwe) klanten te bereiken.
Dit blijkt uit de jaarlijkse MKB Online Monitor 2015, onderzoek door TNS NIPO, in opdracht van DTG.
Momenteel zegt slechts 29 procent van de MKB-ondernemers online marketing belangrijk te vinden voor hun onderneming. Daarnaast geeft 48 procent aan zelfs nog helemaal niets aan online marketing te doen.
Voorhoede
Er is een groep ondernemers (13 procent) die de mogelijkheden die online biedt inmiddels wel heeft omarmd. Deze ondernemers hebben een concreet uitgewerkt plan van hun online activiteiten, kanalen en momenten waarop ze hun doelgroep willen bereiken. Meestal hebben zij daar ook budget voor gereserveerd. De ondernemers die de online voorhoede vormen, beslaan voor een groot deel bedrijven binnen het MKB met 5 tot 50 medewerkers. Ze hebben vaak een groeidoelstelling en besteden gemiddeld drie keer meer aan marketing en aan hun website.
Twee derde doet aan online marketing
Van het MKB doet twee derde aan (online) marketing. Veruit het grootste gedeelte daarvan (70 procent) plant zijn marketingactiviteiten echter niet en 69 procent reserveert daar ook geen budget voor. Een derde van het MKB doet helemaal niet aan marketing.
Geen prioriteit
De helft van het MKB staat niet onwelwillend tegenover online marketing en zet deze activiteiten in wanneer daar tijd voor is en er de middelen voor zijn. Het heeft echter geen prioriteit. Een deel van deze groep houdt zich daarbij vast aan enkel de traditionele (offline) kanalen. Continuïteit van hun bedrijf waarborgen is het voornaamste doel van hun marketinginspanningen. Deze groep lijkt de echte stap naar online marketing nog te moeten gaan maken, menen de onderzoekers.
Meer experimenteren
Het deel van het MKB dat (online) marketingactiviteiten ontplooit, experimenteert steeds meer met verschillende online mogelijkheden zoals zoekmachineoptimalisatie (28 procent), adverteren op zoekmachines (11 procent) en op sociale media (12 procent), en maken actief gebruik van online klantbeoordelingen (16 procent).
Van de ondernemers heeft 14 procent een bedrijfspagina op Google aangemaakt. Ondernemers blijven hierbij achter op het gedrag van hun (nieuwe) klanten. Uit het onderzoek ‘Understanding Consumers local search behaviour’ avn Google/Ipsos (mei 2014) blijkt dat 80 procent van consumenten regelmatig via Google informatie zoekt over lokale aanbieders, 90 procent is dagelijks actief op sociale media en 76 procent maakt gebruik van klantbeoordelingen (reviews) bij de keuze voor een dienstverlener.
Conclusie van DTG is dat het gros van de MKB-ondernemers stappen moet maken op het gebied van online marketing om zo in contact te komen met de huidige online georiënteerde consument én toekomstige generaties en de digitale kloof te dichten.
TNS NIPO voert jaarlijks in opdracht van DTG de MKB Online Monitor uit. Dit is het derde opeenvolgende jaar dat de monitor uitgevoerd is. In december 2015 zijn 1.726 ondernemers (met 1 tot 50 personeelsleden) uit het midden- en kleinbedrijf bevraagd.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!