Nederlandse designers mogen zichzelf best wat meer op de borst kloppen. Dat vinden Ronnie Besseling (Fabrique), Roel Faulhaber (DigitasLBi), Sjors van Hoof (Born05), Robbin Cenijn (DDB & Tribal Amsterdam) en Harald Dunnink (Momkai).
Zij namen deel aan een rondetafelgesprek over ‘Dutch Digital Design’, waarvan het verslag te lezen is in Adformatie 8, die vrijdag verschijnt.
Volgens de digital designers is het nieuwe initiatief Dutch Digital Design een goede aanzet tot een zelfbewustere houding, zowel nationaal al internationaal.
Oncoventioneel
Nederlands digital design onderscheidt zich door helderheid en gestructureerdheid. Daarnaast is het sober en ook een beetje dwars. En daarmee hoeven we voor niemand onder te doen. Zelfs niet voor de internationaal toonaangevende Zweden.
Besseling: ‘Laten we dat onconventionele vooral koesteren en uitbuiten, maar er verder niet zo mee bezig zijn; alsof we de underdog zijn, en iets moeten bewijzen. Voor wie?’
Iets abstracts
Van Hoof: ‘Wij moeten in Nederland dominanter worden. In Zweden wordt zwaar op online video geleund. Klanten zetten hier nog altijd eerst in op above-the-line, en daarna pas op digital.’
Dunnink: ‘Digital wordt in de designwereld nog altijd als iets abstracts gezien. Dit initiatief, Dutch Digital Design, moet het begin worden van een heritage.’
De komende editie van Adformatie’s zusterblad Creatie, staat geheel in het teken van Dutch Digital Design. Creatie verschijnt eind deze maand.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!