Design-gedreven organisatie What Design Can Do (WDCD) komt met een nieuwe videocampagne in het kader van de No Waste Challenge, een internationale ontwerp-competitie waarin er wordt gezocht naar radicale ideeën tegen het afvalprobleem.
Insteek van de campagne is de design-gemeenschap oproepen tot een kritisch gesprek: wat is eigenlijk de verantwoordelijkheid van ontwerpers in ons afvalprobleem? Ontwerpers bevinden zich immers in de unieke positie om verandering te brengen in hoe en waarvan dingen worden gemaakt', laat initiatiefnemer en creatief directeur van WDCD Richard Van der Laken weten.
Een feest dat nooit stopt
Bij de challenge werden eerder dit jaar ontwerpers van over de hele wereld uitgenodigd om hun relatie met afval radicaal te herzien. In de nieuwe campagne, gaan zeven gerenommeerde designers als de Canadese Bruce Mau, de Senegalese Selly Raby Kane en Japanner Yoshiharu Tsukamoto, in op waar het fout is gegaan en wat de designwereld daaraan kan doen.
Zo zegt Mau: 'Vroeger maakten we dingen die lang meegaan. Toen introduceerden we het kortetermijn-ontwerp en geplande veroudering, zodat dingen zouden breken en uit elkaar zouden vallen. Deze cyclus van consumentisme is natuurlijk verschrikkelijk voor het milieu. We gedragen ons alsof het een feest is dat nooit stopt, maar laten onze kinderen de rekening betalen.'
Alle video's zijn hier te bekijken.
'Deze video’s komen op een cruciaal moment', zegt Van der Laken, die zelf ook in de campagne te zien is. 'Nu het publiek (zeer terecht) kritischer wordt over 'profit-over-planet'-praktijken, zien we nog steeds dat creatieven vasthouden aan hun imago als weldoeners. De video's moeten een eerlijke dialoog op gang te brengen in onze creatieve gemeenschap. Het is oké om kritisch te zijn over ontwerpfouten.'
Verantwoordelijkheid
Van der Laken ergert zich al tijden aan de afvalberg die hij zelf heeft helpen creëren. In een column op Adformatie stak ook hij onlangs de hand in eigen boezem. 'Iedereen weet dat onze omgang met spullen beschamend is, maar ons gedrag verandert niet. Elk jaar dumpen we wereldwijd maar liefst 2,12 miljard ton afval, dat stijgt de komende decennia met 70 procent! Dit leidt tot enorme sociale-, economische- en milieuproblemen. Het is dus tijd voor iets totaal anders. Hoe we onze spullen maken en hoe we ze waarderen, moet op de schop. Ontwerpers moeten daarin ook verantwoordelijkheid nemen', schreef hij.
Meer informatie is te vinden op het platform van de No Waste-beweging: nowaste.whatdesigncando.com
Lees ook: Consumentisme? Ontwerpers verenigt u, breng verandering!
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!