Design als business accelerator

Iemand die lange tijd bij een designbureau had gewerkt en overstapte naar een reclamebureau zei het eens zo tegen mij: ‘Designers willen van iets groots altijd iets kleins maken. Reclamemensen doen het omgekeerde: ze maken van iets heel kleins iets heel groots’.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Iedereen die beide partijen kent, zal het beamen. Designers zijn vaak vriendelijke, bescheiden mensen. Reclamemensen hebben doorgaans geen last van bescheidenheid.

Moeten designers niet wat harder roepen? Zeggen dat hun werk wel degelijk een business accelerator kan zijn?

Op 25 november houden we over dat thema een congres. Albert Heijn geeft een kijkje in de keuken. SNS Reaal laat zien hoe design in de financiële wereld kan werken en Philips toont hoe consumenten inzichten tot succesvol design leidt.

Tijdschrift voor Marketing doet het congres samen met VBAT, Millford en dBOD. Van die laatste partij stelde ik (foto beneden) wat vragen.

1.Waarom moeten designers en marketeers naar dit event?

‘Design is een ijzersterk marketing instrument. Geen elitair gedoe en geen mooimakerij maar een volwassen expertise om je merk effectief neer te zetten. Een must voor Marketeers en Designers die serieus met hun vak om willen gaan.’

2.Wat vind jij de belangrijkste trend/ontwikkeling in design?

‘Design is heel concreet. Het gaat tenslotte om dingen die kunt vasthouden, voelen, proeven en ruiken. En die je in je tas, in de auto, in je keukenkastje op de ontbijttafel, waar dan ook, een onderdeel zijn van je dagelijkse leven.’

3.Wat is jouw indruk hoe belangrijk marketeers design vinden?

‘Marketeers gaan steeds meer inzien dat dit een enorme marketing kracht in zich heeft.’

4. Albert Heijn is een opdrachtgever van jullie. Wat gaat Albert Heijn vertellen?

‘Albert Heijn begrijpt wat design voor haar merk(en) kan doen. Vooral packaging design is voor AH het tool om de consument te pakken op het moment dat het er toe doet.’

5.Wat brengt 2011 op designgebied?

‘2011 wordt het jaar dat design zijn elitaire mooimakerij imago van zich afschudt. Eindelijk. Design is gewoon een vak dat je nuchter en effectief kunt en moet bedrijven.’

Bezoekers van Marketing&DesignHelden kunnen gratis naar Creatie op Locatie, dat op dezelfde plek wordt gehouden in de middag van 25 november. Voor meer informatie en aanmelden:

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie