[door Lars Walder] Tony Hayward, voormalig CEO van BP, zal in 2010 ongetwijfeld vaak hebben gedacht dat hij in een slechte film was beland. Zijn olieplatform Deepwater Horizon veroorzaakte een grote milieuramp voor de Amerikaanse kust en Hayward speelde ongewild een cruciale rol bij deze ramp.
De film waar Hayward over droomde is nu werkelijkheid geworden. Hollywood presenteert na de zomer de actiethriller Deepwater Horizon. Ik kijk er nu al naar uit. Deepwater Horizon was niet namelijk alleen een olieramp, maar ook een communicatieramp.
Waarom is er eigenlijk een film gemaakt over deze ramp? Er zijn genoeg andere olierampen geweest. Oké, dit was wel een van de grotere, maar er zijn wel meer spectaculaire verhalen. Zoals de tanker Prestige bijvoorbeeld die, hoewel iedereen wist dat hij zou breken, door zowel de Franse, Spaanse als Portugese autoriteiten de zee op werd gestuurd. Of de Exxon Valdez die de zeer kwetsbare kust van Alaska met olie besmeurde.
Communicatieles
De Deepwater Horizon is natuurlijk letterlijk een explosief verhaal. Goed voor een smeuïge actiefilm en de trailer belooft dan ook Hollywood-style rampenbeelden. Op communicatiegebied was de ramp ook zeer interessant. Eentje om lessen uit te trekken.
Tony Hayward blunderde opzichtig door in aanvang van de ramp te melden dat hij vermoedde dat de impact wel zou meevallen. Daarna klungelde hij tijdens het maken van excuses met de quote: “I want my life back!”. Het communicatiedrama hield daarmee nog niet op. BP werd betrapt op nieuwe bloopers, zoals het gebruik van gefotoshopte beelden op de eigen website.
BP CEO Tony Hayward: 'I'd Like My Life Back'
People, environment, company (PEC)
Allemaal niet handig. Het bedrijf sloeg de plank mis met wat in crisiscommunicatie de PECing-order heet. People first, dan Environment en als laatste Company. Vrij vertaald komt het erop neer dat het in een crisis vanzelfsprekend eerst om mensen en milieu (of omgeving) gaat en pas als laatste om het betrokken bedrijf.
Dat is lastig, want tijdens veel crisis wordt vrijwel meteen gevraagd naar wat de gevolgen zijn van een incident voor het bedrijf. Hoewel de verleiding groot is, moet je daar in communicatie ver van wegblijven. Of in ieder geval simpelweg aangeven dat het ‘op dit moment niet de eerste prioriteit heeft.’
Uitgedaagd te speculeren
Bovendien, je weet meestal in de eerste uren nog niet wat de gevolgen van een incident zijn voor je bedrijf. Je wordt dus uitgedaagd om te speculeren, en dat is nu juist wat je niet moet doen. Focus op wat je wel weet. En maak duidelijk wat je niet weet. Belangrijk: geef vooral aan wat je gaat doen om wel zo snel mogelijk duidelijkheid te krijgen.
Deepwater Horizon gaat in september in première. Ik ben benieuwd of Tony ook een rolletje heeft.
Lars Walder is strategisch adviseur bij Bijl PR
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!