De marketingrebel staat centraal tijdens het jaarlijkse congres voor strategische marketeers, Hét Grote Marketing Congres. Als voorbereiding op dit evenement op 13 oktober, vroeg Tijdschrift van Marketing vijf marketeers naar hun persoonlijke, favoriete marketingrebel. Vandaag: Vincent Sieben, marketingmanager bij Philips.
Atypische marketingrebel
'Volgens Van Dale is een rebel een opstandeling die zich ergens tegen verzet. Toen ik de vraag kreeg om mijn favoriete marketingrebel te beschrijven schoot direct Edwin Vlems door mijn hoofd. Misschien wel een atypische Marketing Rebel. Geen extroverte schreeuwer in een gelikt pak die roept dat het allemaal beter, slimmer en anders moet en dat allemaal gepaard met enorme marketingbudgetten. Nee, Edwin is een registermarketeer die predikt dat hij het liefst 0 euro uitgeeft om zijn marketingdoelen te bereiken.
Inbound marketing
De manier? Inbound Marketing. Wikipedia legt het simpel uit: "Inbound marketing is gebaseerd op het principe: wordt gevonden door potentiële klanten vanuit de doelgroep, zonder deze te storen met traditionele marketinginstrumenten, als advertenties, direct mailing, cold calling en cold canvassing."
Word of mouth
Vorig jaar december nodigde Edwin me uit om een keer kennis te maken. Na een boeiend gesprek reed ik in verwarring naar huis. Hij had een punt, de basis van marketing is een goede oplossing op het juiste moment leveren en zorgen dat dit wordt rondverteld. Tijdens mijn marketingstudies is me door de jaren heen geleerd om de "word-of-mouth" te versnellen met marketing campagnes, advertising, mailings enzovoort. Edwin legde me rustig uit dat dit allemaal alleen maar tot irritatie van je doelgroep leidt en zonde is van je marketingbudget. Met een inspirerend verhaal verzet hij zich tegen de gevestigde marketingaanpak. Zonder zijn aanpak op te dringen!
Er zitten hele mooie, bijna utopische, elementen in het verhaal. Ben ik een adept van deze aanpak? Heeft ‘rebel’ Edwin me overtuigd? Nee, dat (nog) niet. Al wordt inbound marketing, door bijvoorbeeld de Apple Adblock Browser voor iOS, misschien wel de nieuwe standaard. In ieder geval is Edwin de persoon die me het laatste jaar op marketingvlak het meest aan het denken zette. Ben ik met de juiste dingen bezig? Is mijn aanpak juist? Kan ik dingen, beter, slimmer, anders doen? Dat maakt Edwin tot mijn favoriete marketingrebel.'
Vincent Sieben is Senior Marketing Manager Global Customer Services bij Philips Healthcare. Daarnaast is hij dit jaar uitgeroepen tot Marketing Talent of the Year.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!