De 7 belangrijkste trends in display advertising voor 2016

Niet genoeg tijd om alle online trendrapporten door te nemen? Hier de belangrijkste trends in een notendop.

door Amber van der Donk

De online-trendrapporten voor 2016 stromen de mailbox binnen. Naast wat ik tijdens mijn dagelijkse werk zelf zoal tegenkom, volg ik ook deze rapporten met veel belangstelling. Displayadvertising is nu eenmaal geen exacte wetenschap. Een tactiek die gisteren nog optimaal resultaat opleverde, kan vandaag zomaar ‘uit de mode’ zijn.

In een wereld die constant verandert, nemen we vaak niet genoeg de tijd om lange artikelen te leen en dikke rapporten door te spitten. We weten immers allemaal: ‘tijd is geld’. Voor iedereen die dit gevoel herkent, zet ik hieronder de zeven belangrijkste displaytrends voor 2016 nog eens op een rij.

1. Hét jaar van native advertising

Native advertising is een manier van adverteren die zich kenmerkt doordat de uiting overeen komt met de vorm en functie van de website waarop deze is geplaatst. Met als gevolgd dat deze minder snel wordt gezien als reclame. Denk  aan promoted Facebook posts, tweets en andere gesponsorde content. Business Insider becijfert de totale besteding aan deze vorm van adverteren over 2015 op 7,9 miljard dollar en ze verwachten dat dit zal groeien tot 21 miljard dollar in 2018.
De reden voor deze enorme groei? Simpel: het werkt! Over het algemeen reageert de consument positief, terwijl de CTR van reguliere display advertenties schommelt tussen 0,08 en – in het beste geval – 0,5 procent. Bij native ads zien we  gemiddelde CTR&;s van 1,15 procent op desktop en 1 procent op mobiel. Dit lijkt weinig, maar met duizenden of miljoenen impressies kan dit een enorm verschil maken.

2. HTML5 is de standaard

HTML is niet nieuw. Het heeft alleen even geduurd voordat het een volwaardig alternatief voor Flash was. Nu iOS- en (de meeste) Android-apparaten niet langer Flash ondersteunen, is het van groot belang dat de shift van Flash naar HTML5 zo snel mogelijk wordt afgerond en HTML wordt geïntegreerd in iedere organisatie. Mobiel haalt desktop met een rap tempo in en daar moet gebruik van worden gemaakt. Google heeft per 1 september 2015 alle Flash-banners geblokkeerd voor de Chrome-browser. Deze actie bezorgde de onoplettende adverteerder een schadepost van miljoenen euro’s. Omdat er werd betaald voor display-uitingen die simpelweg met Chrome niet meer konden worden bekeken. Behalve dat HTML5 wél wordt ondersteund op iOS- en Android-apparaten, kunnen banners zo gebouwd worden dat de uitingen gemakkelijk cross-device kunnen worden uitgeleverd.

3. Snapchat: dé nieuwe social speler op de markt

Waarom Snapchat? Daarom:

Adverteren via Snapchat laat in Nederland nog even op zich wachten. Het kanaal biedt echter al wel mogelijkheden om een product of service in de markt te zetten. Zo werkt Snapchat met het principe dat de foto die je naar iemand stuurt, na enkele seconden weer ‘verdwijnt’. Dit geeft organisaties een ideale kans om sneak previews, teasers of trailers aan te bieden aan hun volgers. Het zorgt voor een zekere vorm van exclusiviteit en daarmee voor een originele manier van adverteren. Daarnaast kan de doelgroep worden gevraagd om foto’s in te sturen waarbij ze gebruikmaken van het desbetreffende product. Via Snapchat zal dit in de meeste gevallen veel meer inzendingen opleveren dan via Instagram, Facebook of Twitter. De foto’s worden immers na tien seconden toch verwijderd en dat geeft mensen een “veilig” gevoel.

Creativiteit speelt bij dit kanaal een belangrijke rol. Onderstaand twee interessante voorbeelden om alvast de benodigde inspiratie op te doen:

Audi

H&M en Boilerroom

;s first Snapchat campaign

4. Locatie, locatie en nog eens locatie

Consumenten besteden meer dan de helft van hun ‘online tijd’ aan mobiele apparaten, vooral buiten de deur (bron: Comscore). Om hierop in te spelen wordt er meer en meer op locatie getarget. De adverteerder kan specifiek aangeven in welke regio de uiting moet worden vertoond; een land, provincie, woonplaats, postcode, adres of zelfs de coördinaten van een gebouw. Door de doelgroep op een gepersonaliseerde wijze aan te spreken wordt de interactie groter, wat resulteert in een betere return-on-investment. Fysieke winkels zetten locatietargeting in om potentiële klanten – die zich in de buurt van de winkel bevinden – te benaderen met een relevante boodschap of aanbieding.

Locatietargating: wie is er in de buurt?

5. Intelligente retargeting

Dit onderwerp is al jaren relevant, maar helaas handelt men er niet naar. Denk bij intelligente retargeting  aan het creëren van relevante audiences, verschillende bannersets met een passende boodschap (indien mogelijk dynamisch) en een frequency-cap die het aantal vertoningen binnen de perken houdt. Ook het meenemen van crossdevice-identificatie wordt steeds belangrijker. Consumenten ergeren zich vaak mateloos aan de talloze retargetingbanners die hen overal blijven volgen. Dit zorgt voor een tegengesteld effect dan beoogd. Hoogste tijd om hier (eindelijk) verandering in te brengen.

6. Mobiel geen trend maar noodzaak

Nog steeds kom ik websites tegen waar ik moet klungelen om op mijn mobiel  te kunnen inzoomen, zodat ik kan klikken of simpelweg een menu kan uitklappen. Een responsive website is essentieel en zorgt dat de consument een optimale ervaring ondervindt tijdens een bezoek aan de website. Dit heeft dan ook een enorme impact op de campagneresultaten. Daarnaast is het van groot belang dat er te allen tijde wordt gewerkt met mobiele banners en separate targeting op mobiele devices, om zo een maximaal resultaat te behalen.

7. Video (ja, nog steeds)

2015 was al een druk jaar voor videomarketing, maar volgens alle voorspellingen zal deze trend zich in 2016 nóg verder ontwikkelen. Zo is Facebook bezig om zichzelf te transformeren tot een echt videoplatform. Ook de mogelijkheid om op Facebook te adverteren met video opent nieuwe deuren.

Wat ik de afgelopen maanden veel ben tegengekomen, zijn de ‘verticale’ video’s. Het scherm van een telefoon hoeft dan niet meer gedraaid te worden. Het gehele scherm van je smartphone is direct gevuld. Dit kijkt prettiger en zorgt voor hogere conversie. Uit cijfers van Snapchat blijkt dat verticale video’s tot negen keer vaker worden afgekeken dan horizontale video’s.

Nog meer trends? Tip ons!

Mocht jr nog andere belangrijke displaytrends en/of -ontwikkelingen zijn tegengekomen die in dit rijtje thuishoren: laat het ons dan weten! We zijn benieuwd naar jouw ervaringen of interessante tips.

Amber van der Donk is displayspecialist bij in Eindhoven

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie