Premium

De 40 meest inspirerende merken volgens consumenten en marketeers

Dit zijn ze:

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De top 40 inspirerende merken volgens consumenten:

De top 40 inspirerende merken volgens marketeers:

Deze methode is ontwikkeld door MindWorld. 

Elke pijler van inspiratie bestaat uit meerdere items die zijn  gemeten op een vijfpuntsschaal. Omdat deze schaal makkelijk onderling vergelijkbaar te maken, zijn de  resultaten vertaald naar een schaal waarbij 1.000 het  gemiddelde was van 2011, het eerste jaar waarin het  onderzoek plaats vind. 1.000 is dus het gemiddelde  vertrekpunt van 2011.

Over het onderzoek

In 2009 vroegen Synergie en Rudmer van der Meulen van MindWorld zich af welke merken de komende tijd zouden groeien. Dit zijn niet per se de sterke merken van vandaag, die werden vaak lang geleden gevormd in het hoofd van klanten. Doel was te weten wie vandaag sterke associaties creëren en dus morgen succesvol zijn. ‘Inspiratie’ bleek het antwoord. Inspirerende merken bewegen klanten hen te volgen. Deze merken zetten markten in beweging. Andere merken volgen hun klanten. Net als de belevingswereld van mensen, is de Inspirerende 40 geen stabiele ranking. Jaarlijks fluctueert zowel de lijst van merken die inspireren als hun score.

De inspirerende 40 worden sinds 2011 jaarlijks in beeld gebracht met behulp van twee onderzoeken. In een eerste, exploratief onderzoek onder inwoners uit de grote steden (meer dan 100.000 inwoners, N = 254) worden de eigenschappen van inspirerende organisaties herijkt. Inspiratie is gelinkt aan vier pijlers:

1. bijzondere producten

2. sprankelende organisatie

3. visie en rol

4. verbinding met klanten

In een tweede onderzoek worden 44 merken genomineerd die worden beoordeeld op inspiratie en de vier pijlers (N = 1.319, N = 110 per merk). De lijst wordt als volgt samengesteld:

1plaats 1 tot en met 38 uit de ranking van het voorgaande jaar;

2 vier nieuwe merken uit het exploratieve onderzoek;                

3 twee ‘wild cards’ voor merken die opvallen.

4 merken die tegen ene vergoeding deelnemen, zich qua resultaat onder de Inspirerende 40 scharen, ken ervoor kiezen opgenomen te worden.

Nieuw in 2014 is dat dezelfde onderzoeken zijn uitgevoerd onder marketing professionals welke merken hen inspireren voor hun werk. Het eerste, exploratieve onderzoek (N = 124)  bracht in beeld welke eigenschappen en organisaties inspireren. In een tweede onderzoek zijn 40 organisaties beoordeeld op de vier pijlers (N = 674, N = 68 per merk).

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie