Consumentenbond: ‘Fabrikanten liegen nog steeds over fruit op productverpakking’

De organisatie wil dat de overheid dit aanpakt.

Producenten van zuiveldranken, vruchtensappen en fruitkoekjes overdrijven nog steeds met vruchten op verpakkingen, zegt de Consumentenbond.

De voorbeelden die de Consumentenbond noemt zijn:

- Op de verpakking van roodfruit yoghurtdrink van Albert Heijn prijken aardbeien, frambozen en blauwe bessen, terwijl er maar 1 procent fruitsap in zit.

- Het etiket van Sparkling Apple van Crystal Clear staat vol met appels, terwijl dit sap een schamele 0,01 procent appelsap bevat.

- In Sultana Volgraan bosbeskoekjes zit slechts 1 procent bosbes.

- Veel vruchtensappen bestaan grotendeels uit goedkoop appel- of druivensap, terwijl de naam en de verpakking suggereren dat er hele andere vruchten inzitten.

Dweilen met de krant open

Fabrikanten passen op aandringen soms wel iets aan, maar de Consumentenbond noemt dit dweilen met de kraan open.

Minister Schippers heeft aangegeven dat er in het voorjaar van 2016 een Plan van Aanpak Etikettering zou komen, maar volgens de Consumentenbond is die er nog niet. De bond wil betere regels en strenge handhaving door de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit.

Kletsplaatjes

De Consumentenbond begon in 2012 de campagne om een einde te maken aan marketingtrucs van fabrikanten. De Consumentenbond spreekt fabrikanten aan op hun misleidende producten. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie