Coca-Cola roept fans uit Nederland, België en vijftien andere landen in een nieuwe campagne op om kunst te maken met behulp van de generatieve AI-programma's Dall-E en GPT-4. Uit de ingestuurde afbeeldingen, die dus grotendeels gegenereerd zijn door slimme software, selecteert Coca-Cola winnende kunst om te tonen op grote billboards in New York en Londen.
Daarnaast mogen dertig winnaars afreizen naar het Coca-Cola-hoofdkantoor in de Verenigde Staten om daar een creatieve AI-workshop te volgen.
Dall-E en GPT-4 op de Coca-Cola-website
Dall-E (software die beelden genereert op basis van tekstuele input) en GPT-4 (een taalmodel dat teksten genereert op basis van korte tekstuele input) zijn twee programma's van OpenAI. Coca-Cola gebruikt de software van OpenAI nu op zijn eigen website om gebruikers te laten experimenteren met de mogelijkheden. Na het aanmaken van een account kan de gebruiker vooraf geselecteerde, iconische Coca-Cola-beelden aanpassen door commando's te geven aan Dall-E en GPT-4. Zo kunnen zij de afbeeldingen helemaal naar eigen hand zetten. Het eindresultaat kunnen zij indienen bij Coca-Cola.
De campagne loopt relatief kort, namelijk tussen 20 en 31 maart. Opmerkelijk: de vraag-en-antwoord-pagina van Coca-Cola zegt dat de kunst van finalisten 'ongeveer' tussen 21 maart en 5 april te zien is op billboards op Time Square (New York) en Piccadilly Circus (Londen). Dat lijkt een fout, want op dezelfde pagina meldt de frisdrankreus dat finalisten rond 5 april bericht krijgen dat hun werk vertoond zal worden.
Honderd kunstwerken
Deelnemers moeten minimaal achttien jaar zijn en mogen maximaal honderd kunstwerken insturen, meldt Coca-Cola in de veelgestelde vragen. Een woordvoerder namens Coca-Cola meldt desgevraagd dat een panel van interne experts de inzendingen gaat beoordelen.
Er hangen heel wat voorwaarden aan de inzendingen. Het gegenereerde beeld mag bijvoorbeeld geen 'inhoud tonen die kinderen onder de zestien aanspreekt', geen namen of beelden gebruiken die doen denken aan bekende personen (levend of dood) of look-a-likes (eveneens levend of dood). 'Dit is in lijn met ons beleid voor verantwoorde marketing', meldt de woordvoerder desgevraagd. Alle voorwaarden zijn te vinden op de vraag-en-antwoord-pagina.
Als gezegd worden dertig winnaars door Coca-Cola uitgenodigd voor een driedaags bezoek in juli aan het hoofdkantoor in de Verenigde Staten. Op deze dagen mogen de winnaars samen met creatieven van Coca-Cola verder experimenteren met AI.
Auteursrecht
Bij generatieve AI is het vaak wat onduidelijk wie de eigenaar is of wie de eigenaren zijn van het eindresultaat. Coca-Cola zegt dat deelnemers de rechten hebben van hun 'eigen onderdelen' van de kunst en dat Coca-Cola de rechten houdt van de eerste campagnebeelden (die als basis dienen voor het kunstwerk). Deelnemers geven via de campagnevoorwaarden wel toestemming dat Coca-Cola de definitieve kunst mag gebruiken voor promotie- en marketingdoeleinden, waaronder de billboards. Op welke manieren dat gaat gebeuren kan een woordvoerder desgevraagd niet vertellen. 'Hierover zullen we in de toekomst meer informatie delen.'
De frisdrankgigant werkt voor deze campagne ook samen met verschillende AI-artiesten, waaronder Ean Hwa Huag en Emma Sofija.
Tweede AI-campagne van Coca-Cola
Consumenten AI-kunst laten maken is voor Coca-Cola een volgende campagne die sterk leunt op kunstmatige intelligentie. Begin deze maand lanceerde het bedrijf al een commercial waarin schilderijen tot leven komen en een boodschap delen, in dit geval een flesje Coca-Cola. Die campagne leek overigens bijzonder veel op de vrijwel tegelijkertijd gelanceerde campagne van VisitDenmark.