Door: Jean Pierre Kin
In 2012 won Chipotle de eerste branded content Grand Prix in Cannes. Niet slecht voor de een Mexicaans restaurant. De 2 minuten durende animatie Back to the Start verhaalt over duurzame landbouw en veeteelt; het speerpunt in de communicatie van Chipotle. Vorig jaar werd deze boodschap vertelt door middel van een mobile game. De video-intro van deze game, The Scarecrow, haalde binnen no time miljoenen views op YouTube en zorgde voor miljoenen downloads van de game.
In 2014 gaat Chipotle wéér een stap verder met het vertellen van hun verhaal. Op 17 februari gaat op Hulu de serie ‘Farmed and Dangerous in premiere: "An original comedy series produced by Chipotle Mexican Grill that explores the outrageously twisted world of industrial agricultuur.” De trailer, character video’s en andere extra's zijn te bekijken op Farmedanddangerous.com
De serie bestaat uit vier afleveringen die draaien rondom een fictief agrarisch bedrijf. Zij komen met een dubieus plan om koeien petroleum te voeren. Dat is goedkoper voor het bedrijf. Het enige nadeel is dat er zo af en toe een koe explodeert. De hoofdrol in de serie wordt gespeeld door Ray Wise, die we kennen als de vader van Laura Palmer uit de klassieker Twin Peaks. Kijkers leren door de serie de allerslechtste kant van de voedselindustrie kennen. Bijvoorbeeld gebruik van antibiotica op dieren en de vervuiling door gebruik van fossiele brandstoffen.
Alle content op Hulu - dus ook deze serie - is alleen in de VS te zien. Maar de kans is natuurlijk groot dat de afleveringen na uitzending op YouTube belanden of op een andere plek op het web. Ik kijk er in ieder geval naar uit. En ik ben benieuwd welke merken dit jaar het voorbeeld van Chipotle gaan volgen.
Jean Pierre Kin is freelance creatief
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!