Om voor de hand liggende redenen zien we beweging in de bereikstop-50 van merken die online advertentieruimte bieden deze keer vooral in de ranking van de weersites. Buienradar is de grootste stijger, terwijl Weeronline zijn positie verstevigt en Accuweather de top-50 nieuw binnenkomt. Andere binnenkomers zijn Branddeli (38), IMDb (41) en Vakantieveilingen (44).
In de top-50 staan de merken van Google en Facebook onveranderd bovenaan. De hoogst genoteerde Nederlandse online merken blijven Marktplaats, Buienradar en Nu.nl.
Favorieten op smartphone
In de bereikstop-25 van favoriete apps en mobiele sites staat Whatsapp onveranderd aan kop. Ook op smartphone stijgt Buienradar en andere weerapps. De Telegraaf stijgt naar positie 20 en staat nu vlak achter AD.
Uit de statistieken blijkt verder dat de pc een steeds kleiner deel van het online bezoek voor zijn rekening neemt. Het aandeel staat inmiddels op 27%, ongeveer gelijk aan het het aandeel bezoeken via tablet. De smartphone is verreweg het grootst qua aantal bezoeken: 45% van het totaal.
Adformatie publiceert maandelijks de online bereikstop-50 GfK DAM. GfK DAM is het online bereiksonderzoek van GfK, gebaseerd op een representatief panel van ruim 8.000 personen. In het onderzoek worden alle websites gemeten, bezocht via Windows PC/laptops en mobiele devices, en alle apps gemeten op iOS en Android. Voor een uitgebreide beschrijving van het onderzoek: www.GfK.nl.