Apple wordt op afstand gevolgd door nummer twee Google (113 miljard dollar) en IBM met 112 miljard dollar.
De top100 meest waardevolle merken zijn ten opzichte van 2012 wederom in waarde gestegen, ondanks de aanhoudende wereldwijde economische tegenwind. De gezamenlijke waarde steeg met 8 procent van 2.400 miljard in 2012 naar 2.600 miljard dollar in 2013. Sinds 2006 is er zelfs sprake van een totale waardestijging van 77 procent.
Apple is voor het derde achtereenvolgende jaar, het meest waardevolle merk, ondanks een dalende beurswaarde. Dit is opmerkelijk gezien de enorme commerciële groei van de grote concurrent Samsung, op de 30ste plaats met een waarde van 21 miljard dollar (vorig jaar nog op een 55ste plaats en thans een winstgroei van 51 procent). De kloof met nummer 2 Google (114 miljard dollar) is ten opzichte van vorig jaar zelfs nog iets gegroeid. Over het algemeen kan geconstateerd worden dat technologie- en telecommerken de top 100 domineren.
Europese merken
Verder geldt dat de Europese topmerken het minder goed doen dan de niet-Europese toppers. Er staan minder Europese merken in de top 100 vergeleken met 2006 (29 in 2006 en 20 in 2013). Bovendien neemt de waarde die Europese merken vertegenwoordigen af: in 2006 kwam 21 procent van de totale wereldwijde merkenwaarde voor de rekening van Europese merken. Nu is dat bijna gehalveerd tot 12 procent. De sterkste Europese stijgers sinds 2006 zijn gericht op het uiterlijk van mensen (Hermès, Zara, Gucci, Nivea, Adidas en Lancôme) en op de inwendige mens: Nestea, Heineken en Stella Artois.
Millward Brown Nederland-directeur Rob van Benthem: ‘Misschien wel juist in tijden van crisis en economische turbulentie hechten mensen aan merken die aan hun behoeften voldoen en waar men een goed gevoel bij heeft. Maar ook merken die zichtbaar zijn in de markt, zich onderscheiden van de rest en leiderschap tonen door trends te zetten.’
Heineken
Nederlandse merken in de ranking zijn Heineken, Philips en ING. Heineken is het nummer drie-biermerk in de wereld achter de Amerikaanse merken Bud Light en Budweiser. De waarde van het Heineken merk is ruim 8 miljard dollar. Dat is maar liefst 36 procent hoger dan vorig jaar en maar liefst een 144 procent stijging ten opzichte van 2006 . Bier is de categorie die qua merkwaarde het hardst gegroeid is van alle categorieën ten opzichte van vorig jaar. Vooral stijgende verkopen in Azië en Zuid-Amerika zijn daar debet aan.
Philips
In de top20 van technologiemerken is Philips als nieuwkomer binnengekomen op de 19e plek met een merkwaarde van bijna 5 miljard dollar. Overigens zijn de top 10 meest waardevolle technologiemerken veruit het meeste waard vergeleken met welke andere categorie ook, namelijk 625 miljard dollar, aldus het onderzoeksbureau. Tien keer zoveel als de tien meest waardevolle biermerken bij elkaar en vijf keer zoveel als de tien meest waardevolle olie- en benzinemerken bij elkaar. Twee keer zoveel als de nummer twee categorie telecom.
Met technologie en telecom op één en twee met een gezamenlijke waarde van 932 miljard dollar kan gesteld worden dat de technisch georiënteerde merken momenteel de ranglijsten domineren. Ondanks gelijk blijven in waarde ten opzichte van 2012. Van de top10 meest waardevolle merken is de helft afkomstig uit de technologie- en telecomsector. En 28 van 100 merken. Alles bij elkaar vertegenwoordigen deze merken maar liefst 40 procent van de totale waarde van de gehele top100.
Banken
Financiële merken hebben gezamenlijk een stijging van 20 procent in waarde gerealiseerd, vergeleken met een 7 procent stijging voor de top 100 in zijn geheel. In de top 10 van Global Banks staat ING Bank op de 8ste plaats met een waarde van 7,5 miljard dollar en is daarmee een nieuwe binnenkomer. Regionale banken in grote markten VS (Wells Fargo) en China (ICBC) veel meer waard dan de grootste Global Banks.
Onderzoeksbureau Millward Brown voort sinds 2006 het BrandZ-onderzoek uit. Er wordt gebruik gemaakt van financiële- en marktdata, maar ook hoe eindconsumenten denken over merken.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!