Premium

Bij Schoon den Boer, PR-bureau voor mode, zijn ze selectief

‘Per seizoen nemen wij maximaal twee nieuwe klanten aan’

[Door Cindy Lammers]

Ze zijn niet het eerste mode-PR-bureau in Amsterdam, nee. En ook niet het grootste. Maar als je werkt vanuit je hart, blijf je jezelf en ben je daarmee uniek en anders dan de rest. Dat gaat op voor Jan Schoon en Martijn den Boer van Schoon den Boer PR.

Jan, de zakelijke strateeg met communicatieachtergrond.

Martijn, de strategische communicator met roots in de mode én een lekkere babbel.

Op rolletjes

Een aangename combi, zo bleek toen ze in 2010 samen een project deden. Ze kenden elkaar al wel, hoor. In de wandelgangen en achter de coulissen van het vak was er soms een praatje. Een klik ook, dat viel meteen op. Maar in dat jaar 2010 werkten ze voor het eerst echt samen; als freelance team verzorgden ze de communicatie rondom de Elle Style Awards. Op rolletjes liep het. Klant blij. Daarop besloten de mannen eerst elkaar een jaar in te huren, om in het najaar van 2011 samen Schoon den Boer PR te starten.

Geen malletje

Het bureau trapte af met twee fte’s, de eigenaren zelf, en daar zijn sindsdien een showroommanager en een stagiair bijgekomen. Meer niet. Een bewuste keus: opdrachtgevers en pers vinden kleinschaligheid prettig, zo merkten ze. Een persoonlijke aanpak en touch, geen malletje waar iedereen in moet passen. ‘Per seizoen nemen we maximaal twee nieuwe klanten of projecten aan.’ Meer kan het bureau simpelweg niet aan.

Dat betekent dus ook nee zeggen?

Jan: ‘Ja, doen we geregeld. Niet leuk voor de desbetreffende klant natuurlijk, maar wij kunnen zo de beste service bieden aan klanten met wie we wel samenwerken. Hun onze onverdeelde aandacht geven. Zij weten precies met wie ze te maken hebben. Geen wisseling van accountmanagers, zoiets zou meteen een beperking zijn. Onze bureaunaam bevat niet zonder reden ons beider namen.’

Martijn: ‘Onze drijfveer was en is nog steeds passie voor wat we doen, passie voor mode, design en vormgeving, en niet zoveel mogelijk geld verdienen. We hoeven niet het bestbetaalde bureau van Nederland te zijn.’

Jan: ‘Dan hadden we wel andere keuzes gemaakt.’

Martijn: ‘Die passie delen we met onze klanten; het trekt klanten aan die hetzelfde voelen.’

Jullie zijn begonnen in de crisis…

Martijn: ‘Ja, dat maakt dus helemaal niet uit als je drijfveer passie is, en niet geld.’

Jan: ‘Wij willen zelf aan projecten werken; één-op-één contact onderhouden, de beste verhalen bij klanten naar boven halen en de pers inspireren. Dat voelt het meest natuurlijk voor ons. We hebben niet voor niks grote merken afgewezen. We zouden dan mensen in dienst moeten nemen en dat willen we niet. Natuurlijk werken we wel met een pool van vaste freelancers.’

Showroom

Schoon den Boer PR huist aan de Amsterdamse Oude Schans – inclusief showroom waar klanten hun collecties kunnen tonen. Voor de mode-industrie belangrijk, weet het duo. Toen Jan nog als freelancer vanuit een zolderkamer werkte, organiseerde hij twee keer per jaar ‘pop-up showrooms’ in Amsterdam. ‘Ik wilde toch de mogelijkheid hebben om kleding te presenteren omdat dit in het oude schoolgebouw waar ik zat niet kon.’

Anno 2017 hebben showrooms hun PR-waarde niet verloren. Veel media halen voor hun reportages hier hun props vandaan. Bij Schoon den Boer PR hangt de wintercollectie 2017-18 in de rekken van merken als Weekday, Humanoid, Moniquevanheist, & Other Stories, Monki en Ace & Tate.

Wie zijn Jan en Martijn?

Jan Schoon begon zijn communicatieloopbaan bij de Arnhem Mode Biennale. In 2008 besloot hij te gaan freelancen en deed hij de PR voor designers als Alexander van Slobbe en Francisco van Benthum.

Martijn den Boer heeft een mode-/stylingachtergrond. Hij werkte onder meer bij het Nederlands Mode Instituut en Kees van de Valk Styling and Design, tot hij in 2010, ‘niet gehinderd door enige kennis’, de PR ging doen voor een Belgisch PR-bureau in Amsterdam, Never on Wednesday. Later werkte hij voor House of Orange en Jan Taminiau, en als freelancer.

 

De mediavijver is beduidend groter dan voorheen. Vooral fashion is favoriet bij bloggers en vloggers. Hoe gaan jullie daarmee om?

Jan: ‘Het medialandschap is breder geworden inderdaad, maar dat is prima. Hoort erbij, een leuke ontwikkeling vind ik. We sluiten niemand uit. Of we met de gevestigde orde samenwerken of met een vloggende eenpitter die veel volgers heeft: het ligt aan het project wie we benaderen. Onze rol als PR-bureau is hierdoor niet veranderd. We blijven de schakel tussen opdrachtgever en media.’

Diversiteit

Dat bloggers en vloggers zich gemakkelijk voor het karretje van een commerciële partij laten spannen, al dan niet via een PR-bureau, was onlangs nog in het nieuws. In de mode gebeurt dat heel vaak, zo weten beiden. ‘Het is een businessmodel’, zegt Jan. ‘Maar we moeten niet iedereen over één kam scheren. Er is diversiteit, highbrow en lowbrow. Dat heb je onder de traditionele media, de glossy’s, evengoed.’

Martijn, jij hebt volgens jullie site ‘an elegant way of communicating’… Hoe moeten we dat zien?

‘Haha, dat heeft te maken met het feit dat ik me vooral bezighoud met relatiebeheer. Daar zitten ook BN’ers bij, tja, ik kan daar gemakkelijk mee omgaan, beter dan Jan. Daarin vullen we elkaar dus goed aan.’

Mode-exposities

Dat laatste was vanaf dag één al helder, bij het eerste gelegde ei samen; de Elle Style Awards. Martijn: ‘Voor mij a life changing project want zonder Jan zou ik nooit voor mezelf zijn begonnen.’

Jan: ‘Ik had Martijn nodig om pr groter, volwassener, te laten worden.’

Martijn: ‘Heel erg fijn als je elkaar dan vindt.’

Jan: ‘De Elle Style Awards werden destijds gesponsord door H&M. Ze hebben ons zien werken en daarna Schoon den Boer PR het vertrouwen gegeven om de publiciteit van hun merk Weekday te beheren. Later volgden ook & Other Stories en Monki.’

Modenetwerk

Intussen is het bureau zich eveneens gaan richten op de publiciteit van modetentoonstellingen in musea. Jan: ‘Je ziet dat musea vaker mode-exposities maken, want dit trekt publiek. Maar ze missen veelal een relevant modenetwerk. Wij willen hier als bureau een grotere rol in gaan spelen.’ Zo deed het onlangs de pr van de succesvolle Marilyn Monroe-expo in de Nieuwe Kerk in Amsterdam.

Jullie werken intens samen. Hoe houden jullie het werkbaar?

Martijn: ‘Dat gaat eigenlijk behoorlijk goed omdat we elkaar zo aanvullen. Het komt wel eens voor dat Jan naar links wil en ik naar rechts. Maar dan nemen we een kop koffie, praten erover en gaan weer rechtdoor.’

Links op de foto Jan Schoon, rechts Martijn den Boer

Foto: J.W. Kaldenbach

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie