Bart ten Tije (Initiative): “Slechts 10% van mediabudgetten gaat naar mobile"

Vorige week organiseerde mediabureau Initiative een speciaal event gericht op Mobile. Diverse sprekers gaven hun visie op de mobiele ontwikkelingen in Nederland, waaronder: Jonathan Fowles , Bart ten Tije (Initiative), Michiel Ebeling (IAB Taskforce Mobile) en Norman van Ameyden van Duym (Sanoma Nederland).

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Jonathan Fowles (Chief Strategy Officer Initiative G14) deelde zijn  ervaringen ten aanzien van mobiele advertentiecampagnes van het Nederlandse bedrijfsleven. Zo blijkt dat er nog maar weinig bedrijven zijn die een goed uitgedachte mobiele advertentiestrategie hebben ontwikkeld. Dit staat haaks op het smartphone gebruik van de Nederlander, die staat op dit moment in het rijtje van de meest intensieve smartphone gebruikers ter wereld. Veel bedrijven zien in dat ze iets met social media en mobiele advertenties moeten doen, maar beschikken over onvoldoende kennis om dit goed van de grond te krijgen. Jonathan legt uit: “Het gaat om de behoeften van de online gebruiker. In Nederland zien we dat gebruikers vooral actief zijn op sociaal vlak. Het contact zoeken met anderen en het delen van informatie is daarbij belangrijk.” Als bedrijf wil je uiteindelijk je doelgroep niet alleen beter bereiken en bedienen, maar vooral converteren naar een betalende klant. Maar met welke ontwikkelingen, behoeften en kenmerken moet je nu precies rekening houden?”

Michiel Ebeling (voorzitter IAB Taksforce Mobile) vertelde over de explosieve groei van smartphone en tablet gebruik en bezit. Wanneer  er naar de investeringen van bedrijven wordt gekeken, dan gaat er meer geld naar online advertenties dan mobiele advertenties en een kleine inventarisatie onder alle aanwezigen in de zaal wijst echter uit dat bijna niemand voor de komende jaren een gedegen mobiele advertentiestrategie heeft. Een van de belangrijkste, en volgens Michiel het meest onderschatte kenmerk, is het gebruik van een push notificatie. Indien goed gebruikt en getimed kan dit een veel hogere conversie opleveren.

Volgen Bart ten Tije (Director Strategy & Concepts bij Initiative) zijn smartphones de grootste revolutie van de afgelopen jaren is en iedereen in de zaal lijkt het hiermee eens te zijn. Ook nu wordt niet alleen de impact van de smartphone opnieuw benadrukt, maar ook de achterwege blijvende investeringen en budgetten. Slechts 10% van de huidige mediabudgetten wordt besteed aan mobiel adverteren. Een grote belemmering is volgens Ten Tije dat commercie, conversie en  mobiel nog niet goed samen gaan,

Norman van Ameyden van Duym (Mobile Advertising Sanoma Nederland) ging in op het het effectief inzetten van mobile advertising. Als voorbeeld nam hij de mobile case van Subway en ICI Paris, die enige tijd geleden een campagne deden op NU.nl. In beide cases kwam naar voren hoe je geotargeting en push-notificaties in een mobile display advertising campagne kan inzetten om de relevantie, maar vooral de conversie te verhogen. De kracht van gepersonaliseerde mobiele advertenties wordt hiermee onderstreept.

De presentaties geven goed aan wat de kracht van mobiel adverteren is, nu is het wachten op het moment dat adverteerders aandurven om dit ook in te zetten. 

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie