Chevrolet. Per verkochte auto werd er in de eerste zes maanden van dit jaar 1237 euro aan reclame besteed. Dat is voor dit merk overigens 40,7 procent meer dan in dezelfde periode in 2007.
Nummer twee is Mazda met 776 euro per auto (plus 73,3 procent). Daarna volgen:
Nissan 722 euro per auto (-40,8 procent)
Mercedes Benz 701 euro (+0,6 procent)
Hyundai 700 euro (+60,7 procent)
De automerken met de laagste reclamekosten per verkochte auto zijn:
Volkswagen 275 euro (+ 4,7 procent)
Ford 288 euro (-3,5 procent)
Peugeot 373 euro (-6,8 procent)
De cijfers zijn van Nielsen en bewerkt door Aumacon. In Automobiel Management van vorige week staan de cijfers op een rijtje. Het is altijd weer leerzame kost.
De big spender in reclame is Opel, dat in de eerste zes maanden van dit jaar 14,7 miljoen euro uitgaf (577 euro per auto, +54,9 procent).
De rest:
Renault: 12,2 miljoen (545 euro per auto, +62,7%)
Toyota 11,6 miljoen (507 euro, +5,1%)
Peugeot 9,2 miljoen (373 euro, -6,8%)
Citroen 7,7 miljoen (536 euro, -18,8%)
Hyundai 7,5 miljoen (700 euro, +60,7%)
Ford 7,4 miljoen (288 euro, -3,5%)
Volkswagen 7 miljoen (275 euro, +4,7%)
Fiat 6,5 miljoen (468 euro, -12,4%)
In het eerste half jaar van 2008 werd in totaal 153 miljoen besteed. En dat is drie procent meer dan in 2007. Het aandeel internet groeide met 3 procent, dus dat is niet spectaculair.
Opmerkelijk is dat de meeste automerken het vooral op tv zoeken. Nog altijd gaat 58 procent van het budget naar tv.
Er zijn twee uitzonderingen: BMW en Honda. Ze deden allebei niets op tv, maar zetten vooral publiekstijdschriften ( 45 procent van het BMW-budget) en radio (58 procent van het Honda-budget) in.
Print zakt terug en radio wint terrein. Internet is voor de meeste nog een brug te ver. Merken als Hyundai, Fiat, Suzuki en Daihatsu geven zo goed als niets uit op internet.
In totaal beslaat internet niet meer dan 4 procent van het mediabudget. Vreemd, want iedereen die een auto gaat kopen kijkt eerst uitgebreid op internet rond.
Een paar uitzonderingen: Peugeot en Citroen doen wel veel (bannering) op internet.
Ter waarschuwing: het gaat hier wel om bruto bedragen. Dus de kortingen die de importeurs bij de media bedingen én krijgen worden niet meegenomen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!