App van GroupM en BrandDeli maakt vertaalslag grp naar cpm

De twee partijen hebben samen de Media Cost Converter app ontwikkeld.

Deze app kan de daadwerkelijke kosten per bereik van de grp omrekenen naar cpm en vice versa. Op deze manier is het volgens BrandDeli en GroupM mogelijk om een kostenvergelijking te maken tussen tv en online op doelgroepniveau.

De twee willen daarmee onduidelijkheid wegnemen over hoe online en tv zich ten opzichte van elkaar verhouden. Het bereik van beide media wordt nu in verschillende currencies uitgedrukt en afgerekend. Waar tv rekent met 1% kijkdichtheid binnen een specifieke doelgroep en voornamelijk het bereik binnen die groep ertoe doet, rekent de online wereld met kosten per 1000 impressies. De doelgroepgrootte is een belangrijk criterium en erg bepalend voor de uitkomst. De Media Cost Converter moet inzicht geven in hoe deze kosten zich tot elkaar verhouden. 
 
Rekenvoorbeeld
Hoe de app - verkrijgbaar in Google Play Store en de App Store - werkt, is het makkelijkst te illustreren met een simpel rekenvoorbeeld. Bij tv betaal je per 1 procent van de doelgroep (grp). Stel je koopt in op de doelgroep 20-49 jaar (6,7 miljoen mensen) en daarvoor betaal je in een bepaalde periode €800,- per grp. Dat is dus €800,- voor het bereiken van 67.000 mensen binnen de doelgroep. Voor online krijg je een voorstel met een cpm-prijs van €12,-. Via de app zie je dan meteen dat de prijsstelling in dit voorbeeld voor tv en online vergelijkbaar is. Uiteraard is een groot verschil dat de grp altijd binnen de doelgroep wordt afgerekend (% van de doelgroep) en de cpm niet. Online telt immers iedere impressie.
 
Kees Wilbrink, director Ad Sales BrandDeli: &;Binnen onze markt worden geregeld (onjuiste) aannames gedaan over het bereik en de kosten van beide media. Deze app kan het inzicht vergroten in de waarde van en de verhoudingen tussen de twee mediatypen, die steeds meer naar elkaar toe groeien.&;
 
Remon Buter,
Head of Trading GroupM: &;Als we gaan afrekenen met een cpm-currency is het goed om te realiseren wat de daadwerkelijke tv-prijzen zijn om een bepaalde doelgroep te bereiken. Uiteindelijk draait het om de waarde van het contact. De ene impressie is immers de andere niet. Maar de app maakt de vergelijking wel een stuk eenvoudiger.&;

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie