Het gaat als volgt in zijn werk. Je kunt op de website www.getunvarnished.com straks anderen beoordelen op hun professionele performance. Een goede manier om iemand anders te helpen met relevante feedback, althans, zo zegt de organisatie zelf. Vooralsnog zie ik nog geen toegevoegde waarde boven een rechtstreeks mailtje, of, wanneer je er meer gehoor aan wil geven, de “recommend-functie” van LinkedIn.
Het geven van deze feedback gebeurt anoniem. Er worden verschillende tools aangereikt die je helpen bij het formuleren van je oordeel. Zo kun je op een puntschaal beoordelen op skill, relationships, productivity en integrity. Degene die wordt beoordeeld op de website kan op de hoogte worden gesteld van zijn beoordelingen, als hij wil weten wat anderen over hem zeggen, zal hij zijn profiel, dat dus door anderen is opgezet en ingevuld, moeten claimen. Dit geeft hem direct de gelegenheid om zijn profiel aan te kleden met een CV, maar ook kan hij reageren op de anonieme beoordelingen op zijn profiel. Vooralsnog is de site alleen voor genodigden in de lucht, maar de verwachting is dat Unvarnished binnen enkele maanden volledig operationeel is.
Zakelijk cyberpesten
Personal branding was tot nog toe echte branding. Je kon jouw cv en werkzaamheden enigszins framen, op zo’n manier inkleden dat het interessant is voor diegenen die het gaan lezen. En eigenlijk is dat ook helemaal niet erg, want je weet dat jouw concurenten het ook doen. Maar niet langer ben je zo groot als dat je jezelf voor doet, tenminste als het aan Unvarnished ligt. Daar waar bedrijven al veel langer aan dergelijke peer-to-peer beoordelingen onderhevig waren, zijn we nu zelf aan de beurt. Bij bedrijven vond iedereen het fantastisch. Een soort karma-systeem; als je goed beoordeeld wil worden, moet je zorgen dat je goed bent. Nu het persoonlijk wordt, gaan we achter onze oren krabben. Met name het feit dat reacties anoniem kunnen worden gepost en na plaatsing NIET meer verwijderd kunnen worden, wekt enige verontrusting. Unvarnished brengt cyberpesten naar de zakelijke wereld. Het is natuurlijk erg makkelijk om even een slechte beoordeling op het profiel van de concurent achter te laten, dat hij nooit zijn afspraken na komt, of dat toevallig na zijn laatste bezoek al het Chinese porcelein was verdwenen, terwijl dat niet waar is.
Subjectiviteit ontoetsbaar
De bezoeker, klant of collega geeft zijn mening over jou. Niets mis mee natuurlijk, maar een feit blijft dat een mening subjectief is. Een beoordeling op zichzelf mist context, kan gebaseerd zijn op foutieve waarneming, of kan simpelweg berusten op een misverstand.
Umair Hague geeft op zijn blog een mooi voorbeeld. Stelt u zich voor dat iemand op Unvarnished Steve Jobs beoordeeld. Dan is het mogelijk dat het volgende wordt geschreven.
"Obsessive, megalomaniacal, abusive, control freak. Responsible for screwing up a major product that nearly led to the collapse of a major Silicon Valley company".
Buiten de subjectieve argumenten kan dit op zichzelf wel waar zijn. Echter geeft het zeker niet een volledig beeld. Het feit dat Steve Jobs Apple groot heeft gemaakt na er in een garage mee te zijn begonnen, wordt niet verteld. Alhoewel de beoordeling feitelijk niets onrechtmatigs zegt, zou je als derde niet het idee krijgen dat je te maken hebt met 1 van ’s werelds meest getalenteerde CEO’s.
Hoe dan ook, over een tijdje is het jachtseizoen geopend voor iedereen die minder blij met je is. Goed moment om dus nog even schoon schip te maken met iedereen. Soort karma 2.0.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!