Angstwekkende anti-alcoholcampagnes het meest effectief

Anti-alcoholcampagnes hebben wel degelijk effect, vooral wanneer angst wordt opgeroepen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Er mag dan vaak getwijfeld worden aan het effect van anti-alcoholcampagnes en andere gezondheidsgerelateerde onderwerpen, maar uit het onderzoek van de UvA blijkt dat zulke boodschappen wel degelijk effect hebben.

In het proefschrift Let&;s Talk about Alcohol: The Role of Interpersonal Communication and Health Campaigns onderzocht communicatiewetenschapper Hanneke Hendriks de relatie tussen interpersoonlijke communicatie en de effecten van gezondheidscampagnes.

Uit het onderzoek blijkt onder andere dat anti-alcoholboodschappen wel degelijk invloed hebben op de manier waarop mensen over alcoholgebruik praten en indirect op de intentie om ongezond gedrag te gaan vertonen.

Participanten die een anti-alcoholboodschap hadden gezien, praatten negatiever over alcohol dan participanten die geen anti-alcoholboodschap hadden gezien. De negatieve lading van het gesprek verlaagde vervolgens de intentie om ongezond gedrag te vertonen (zoals binge drinken).

Sowieso blijkt uit het onderzoek dat interpersoonlijke communicatie – ofwel: dialoog en discussie – een belangrijke rol speelt bij het ontwikkelen van gezond gedrag en de effecten van gezondheidscampagnes.

Zo blijkt bijvoorbeeld dat een gesprek waarin negatief gesproken werd over gezondheidsonderwerpen een sterke invloed had op attitudes, intenties en gedrag, bijvoorbeeld ten aanzien van alcohol. Ook blijkt dat de lading (positief of negatief) van gesprekken weer werd gestuurd door blootstelling aan gezondheidscampagnes.

Hierbij is opvallend dat vooral anti-alcoholcampagnes die de emotie angst opriepen, ervoor zorgden dat participanten negatiever over alcohol gingen praten. Campagnes die op walging of humor inspeelden hadden daarentegen geen effect op de lading van het gesprek.

Eén van de belangrijkste conclusies van het onderzoek is dat interpersoonlijke communicatie een belangrijke factor is bij het succes van gezondheidscampagnes, zoals anti-alcohol boodschappen.

Makers van gezondheidscampagnes zouden dan ook moeten proberen om dialoog en discussie uit te lokken en gesprekken te stimuleren die negatief zijn over ongezond gedrag en positief over gezond gedrag.

Deze gesprekken kunnen het best worden opgeroepen door angstopwekkende boodschappen in te zetten. Ook kunnen mensen die al een negatieve attitude hebben ten opzichte van alcohol worden gestimuleerd om het onderwerp met anderen te bespreken.

Lees van het proefschrift hier.

 

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie