Albert Heijn: 'Uiterlijk eind dit jaar al onze varkensvleeswaren minimaal 1 Beter Leven ster'

Na de omschakeling op de ondergrens van 1 Beter Leven ster in het varkensvleesschap die Albert Heijn in 2010 inzette, volgen nu ook de varkensvleeswaren.

Uiterlijk eind 2016 is nagenoeg het hele varkensvleesschap bij Albert Heijn voorzien van minimaal 1 Beter Leven ster van de Dierenbescherming, dat meldt Albert Heijn in een persbericht. Na de omschakeling op de ondergrens van 1 Beter Leven ster in het varkensvleesschap die Albert Heijn in 2010 inzette, volgen nu ook de varkensvleeswaren. Een van de eerste producten die overgaat is de AH gegrilde Yorkham. Dat product is vandaag symbolisch door directeur merchandising en sourcing Marit van Egmond van Albert Heijn overhandigd aan staatssecretaris Martijn van Dam (EZ) die woensdag samen met directeur Frank Dales van de Dierenbescherming een bezoek aan de Albert Heijn XL in Leidschendam bracht.

Stap voor stap diervriendelijker
Al in 2010 kondigde Albert Heijn als eerste supermarkt van Nederland aan voor varkensvlees in het vleesschap om te schakelen op de ondergrens van 1 Beter Leven ster. Deze omschakeling werd in 2011 voltooid. Albert Heijn: &;In de tussentijd is hard gewerkt en zijn ook in andere productgroepen dierenwelzijnsstappen gezet. Zo verbeterden we in mei 2014 het dierenwelzijn voor heel veel Nederlandse kippen door de overstap naar de nieuwe AH kip van een vitaler ras dat langer leeft en meer ruimte krijgt. In het kippenvleesschap bieden we sinds januari 2016 keuze uit deze nieuwe kip en kip met 1 of meer sterren. In de loop van 2016 worden ook verse maaltijden, maaltijdsalades en kippenvleeswaren omgezet naar deze nieuwe AH kip en de stoommaaltijden naar het Beter Leven keurmerk met 1 ster. Vandaag zetten we de vervolgstap op varkensvlees door na het vleesschap ook het vleeswarenschap over te zetten op minimaal 1 ster van het Beter Leven keurmerk.&;

Directeur Frank Dales van de Dierenbescherming: ‘Hoe meer sterren op het product, hoe beter het leven van het dier geweest is. Ons systeem is bedoeld om alle 450 miljoen dieren in de intensieve veehouderij een beter leven te geven en we zijn verheugd dat de ster op meer en meer vleesproducten prijkt. Daarmee wordt de Beter Leven ster voor de consument steeds meer een logo dat gewoon op het pakje vlees of vleeswaren hóórt te staan en dat is goed nieuws voor de dieren.’

Directeur Marit van Egmond van Albert Heijn: ‘Albert Heijn werkt al jaren aan het stap voor stap verduurzamen van het eigen merk assortiment omdat we het belangrijk vinden om de klant ook een duurzamer alternatief te bieden. Bij de verduurzaming van vlees en vleeswaren is dierenwelzijn cruciaal. We verkopen sinds jaar en dag het meeste scharrel en biologische vlees van Nederland en werken daarnaast aan de verduurzaming van het reguliere vleesassortiment. Ik ben er buitengewoon trots op dat we na de recente stap in het kippenvleeswarenschap nu ook een stap zetten in het varkensvleeswarenschap en eind 2016 nagenoeg alleen nog varkensvleeswaren met 1 ster (of meer) aanbieden bij Albert Heijn.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie