Aantrekkende economie zorgt voor groei display advertising

IAB publiceert online cijfers uit Nederland.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Voor het eerst sinds de economische crisis is de omzet in display advertising met dubbele cijfers gestegen. Deze vorm van online adverteren groeide het eerste halfjaar van 2014 met 16% ten opzichte van dezelfde periode in 2013. Mobile is binnen display advertising met een groei van 72% het snelstgroeiende medium en breekt daarmee definitief door. Dit blijkt uit de Online Ad Spend Study die Deloitte uitvoerde in opdracht van IAB Nederland.

De aantrekkende economie en verschuivingen in marketingbudgetten van traditionele naar online media zorgen waarschijnlijk voor de sterke groei in display advertising. Mobile advertising is binnen display het snelstgroeiende platform, met een groei van maar liefst 72% ten opzichte van het eerste halfjaar 2013. Het snelstgroeiende format binnen display advertising is video. Het afgelopen halfjaar groeide de omzet van online adverteren via video’s met 46% ten opzichte van het eerste halfjaar in 2013.

Joris van Heukelom, voorzitter van IAB Nederland licht toe: &;De doorbraak van mobile advertising is definitief. Toch worden de mogelijkheden die er op vlak van digitale marketing zijn, nog maar mondjesmaat benut. Ik verwacht dat deze groei dus ook nog enkele jaren kan aanhouden. Het blijft hierin cruciaal om het adverteerders zo makkelijk mogelijk te maken de kracht van dit nieuwe kanaal te ontdekken en als marketingkanaal in te zetten.”

Naast display advertising, laat de totale online advertentiemarkt een sterke groei zien. In het eerste halfjaar van 2014 is de markt met 14% gegroeid en dit resulteerde in een omzet van 701 miljoen euro. Van Rijsewijk vervolgt: “We zien dat de gehele markt, ook de lokale spelers, een sterke groei laten zien. Dit wordt onder andere veroorzaakt door verschillende, technologische ontwikkelingen, zoals Programmatic Trading, waardoor internetuitgevers met grotere groepen adverteerders kunnen handelen. Bijna een derde van de display advertentiebestedingen wordt inmiddels via een geautomatiseerd platform verhandeld.&;

De gehele whitepaper is te downloaden. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie