verschillen tussen desktop en mobile search.
Vandaag is het tijd voor deel 2: mobiele zoekvolumes in Nederland.
Misvatting 2: Mobile search = lage volumes
Veel marketeers leven nog steeds in de veronderstelling dat mobile search lage volumes heeft. Enerzijds een begrijpelijke conclusie als je verwend bent met de enorme desktop zoekvolumes. Toch liegen de mobiele zoekvolumes in Nederland er momenteel niet meer om. Niet verwonderlijk, want in de afgelopen twee jaar groeide het aantal (door Google verwerkte) mobiele zoekopdrachten met 500%.
Om dit groeipercentage tastbaar te maken en om te slaan naar harde cijfers, een aantal actuele mobiele zoekvolumes in Nederland op basis van vijf 'shorttail' zoekwoorden (broad match onderzoek):
- 'lingerie' 60.500 mobiele zoekopdrachten per maand
- 'telefoon' 368.000 mobiele zoekopdrachten per maand
- 'vliegticket' 49.500 mobiele zoekopdrachten per maand
- 'verzekering' 74.000 mobiele zoekopdrachten per maand
- 'hotel' 550.000 mobiele zoekopdrachten per maand
- 'mode' 135.000 mobiele zoekopdrachten per maand
Source: Google (2012)
Vermenigvuldig bovenstaande cijfers met de huidige groeifactor van mobile search en je begrijpt dat het mobiele zoekvolume in 2014 al serieus gaat levelen met desktop.
Gek genoeg zijn er nog steeds maar amper adverteerders die hier adequaat op inspelen. Slechts 10% van het web heeft een voor mobiel geoptimaliseerde site en een nog veel kleiner deel benaderd mobile search separaat van desktop search.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!