Het Britse contentmarketingbureau Headstream deed onderzoek naar wat consumenten in het Verenigd Koninkrijk van storytelling vinden.
Deze consumenten (79 procent) willen dat merken verhalen vertellen, maar wel op zo'n manier dat het verhaal blijft hangen want 85 procent geeft aan dat ze zich geen goed verhaal van een merk kunnen herinneren.
Oudere consumenten kunnen dat wat beter: 30 procent van de 55-plussers, 9 procent van de mensen in de leeftijdsgroep 18-24 jaar. Maar de verhalen die ze zich herinneren zijn over het algemeen tv-commercials.
Waar willen de mensen verhalen over?
Twee derde van de ondervraagden willen het liefst verhalen horen over gewone mensen, 38 procent over klanten van merken.
19 procent wil iets zien of horen over bekende mensen of medewerkers, 10 procent wil het verhaal van de ceo of oprichter horen.
Zeer bewust van sponsored content
De ondervraagden zijn zich zeer bewust van sponsored content
71 procent van hen zijn van mening dat het (zeer) belangrijk is dat er online een duidelijk onderscheid is tussen een redactioneel verhaal en sponsored content. Oudere consumenten vinden dit iets minder belangrijk.
53 procent vindt het prima om een sponsored story te bekijken of te lezen, 8 procent wil dit absoluut niet.
Wat als mensen de storytelling leuk of interessant vinden?
55 procent geeft aan het product in de nabije toekomst aan te willen schaffen als het verhaal van het merk hen aanspreekt. 44 procent zal het verhaal met anderen delen en 15 procent geeft aan het product direct te zullen kopen.
Bron: The Drum