Acht van de tien mensen lezen de koppen boven artikelen. Maar slechts twee van de tien lezen verder. Daarom moeten redacteuren en tekstschrijvers minstens de helft van de schrijftijd besteden aan de kop boven het verhaal. Vindt althans voormalig journalist Kevin Allen. In bijgaande infographic, deelt hij zijn bevindingen met ons. Een paar adviezen:
- 1. Een kop van 6 woorden is ideaal. 65 tekens is het maximum. Een regel die de auteur in zijn voorbeelden overigens vrolijk overschrijdt.
- 2. Gebruik in interessante bijvoeglijke naamwoorden. Ongelooflijk. Briljant. Geniaal.
- 3. Negatief is beter dan positief. Ze spelen in op ons gevoel van onzekerheid
- 4. Gebruik getallen. En gebruik cijfers. 100 in plaats van honderd.
- 5. Maak het persoonlijk. Adviezen die jouw leven veranderen.
- 6. Schrijf koppen volgens de formule: Getal of trigger woord + bijvoeglijk naamwoord + keywoord + belofte. Zoals in de (onder)kop bij dit verhaal dus.
Als bonus, nog 3 regels die je nooit moet overtreden als je koppen maakt
- 1. De kop dekt de lading niet
- 2. De kop is vaag. ‘What we know and dont’ know
- 3. De kop is dubbelzinnig, voor meer dan een uitleg vatbaar.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!