Premium

5 redenen waarom het niet goed gaat met Samsung

Het gaat niet zo goed de winst. Merkloyaliteit is een reden.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De winst dropte het tweede kwartaal al met 25 procent, maar nu blijkt ook dat het derde kwartaal geen goede cijfers laat zien:

Reden: minder goed draaiende mobile business vanwege ‘hevige concurrentie op de smartphonemarkt’. 60 procent van Samsungs winst komt uit de markt van de smartphones.

zette de 5 redenen voor de mindere cijfers op een rij:

1. Nieuwe Aziatische smartphonemerken zijn in opkomst

Chinese bedrijven als Xiaomi (met de Xiaomi Mi4) en Huawei kunnen telefoons maken die premium aandoen, met een prijskaartje van rond de 300 dollar. Dit is ten nadele van Samsungs populaire Galaxy S5 en Galaxy Note 4.

De Xiaomi Mi4 doet zo’n 325 dollar, de vergelijkbare Samsung Galaxy S5 730 dollar.

Dit gebeurt ook op de Indiase markt met merken als Micromax en Karbonn.

Zelfs Motorola klopt met goedkopere modellen weer op de deur.

2. Het is niet moeilijk om met Samsung te wedijveren

Androidgebruikers staan volgens Tech in Asia niet bekend om hun merkloyaliteit. Samsung nam eerder het stokje over van HTC qua populariteit, maar kan het net zo snel weer kwijtraken.

De techsite: ‘Je produceert wat hardware, plaatst het Android besturingssysteem erin, stuurt gebruikers richting een paar webddiensten die je op de phone heb geïnstalleerd en klaar&;.

3. De prijzen dalen

De nieuwkomers hanteren prijzen rond de 300 dollar, daar waar Samsung en Apple rond de 700-1.000 dollar zitten.

150-350 dollar is de nieuwe standaard in opkomende markten.

Hierdoor lijken de Samsungtoestellen duur en de mid-range telefoons van het merk steken schril af tegen de telefoons van de andere merken in die prijsklasse.

4. De high-end telefoons van Samsung zijn niet sjiek genoeg

Samsung lijdt meer onder deze nieuwe omstandigheden dan Apple, omdat het merk niet zoveel cachet heeft. Apple heeft een sterke niche en is tevreden in deze niche, het wil niet meedoen op de massamarkt.

Samsung is niet zo sjiek, het plastic van de toestellen voelt goedkoop aan en het heeft niet zo&;n premium uitstraling. Qua uitstraling concurreren ze dus met goedkopere telefoons.

Ook de vele Samsung-modellen maken het wat diffuus: wat is welk model?

5.Touchwiz

Touchwiz, de user interface/ecosysteem van Samsung heeft een remake nodig, of moet gewoon de nek worden omgedraaid, schrijft de techsite. Want deze Samsungsoftware is niet zo goed.

De goedkopere concurrenten doen het op dit gebied beter. Zo ziet de MIUI van Xiaomi er beter uit, oogt minder opdringerig en afleidend. Ook Indiase telefoonmakers houden het simpel.

Android is sterk genoeg om op zichzelf te staan en heeft slechts een paar apps nodig, niet de Touchwiz.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie