De laatste twee maanden van het jaar zijn goed voor 23 procent van de jaarlijkse online retailomzet, schat Forrester .
Het onderzoeksbureau doet in zijn ‘EU online holiday retail sales forecast 2014’ alvast een uitspraak over de feestdagenomzet in de maand november en december.
Forrester keek naar de mogelijke verkoop via online, mobile en tablet in 17 Europese landen.
Het Verenigd Koninkrijk neemt het grootste deel van de online retailverkopen voor zijn rekening: naar verwachting 12,6 miljard euro – 25 procent van de totale retailomzet in het koninkrijk.
Daarna volgt Duitsland (7,6 miljard – 21 procent) en Frankrijk (6,7 miljard – 22 procent). Nederland: 1,14 miljard euro (19 procent).
Forrester voorziet een aantal zaken:
49 procent van de Europeanen shopt online omdat dit makkelijker is dan naar een winkel gaan, en dat geldt nog meer in het drukke feestseizoen.
Steeds meer Europese consumenten zijn voortdurend via smartphone en tablet online. Forrester verwacht dat in Zweden, Groot-Brittannië, Frankrijk, Spanje, Italië, Duitsland en Nederland dat 20 procent van de online aankopen via deze apparaten zal worden gedaan.
Typisch Amerikaanse uitverkopen
Nieuwe feestuitverkopen rukken op. Concreet: de Britse online retail gaat mee in typische Amerikaanse uitverkopen zoals Black Friday (de dag na Thanksgiving) en Cyber Monday, de maandag na Thanksgiving, online uitverkoop). Niet alleen Amerikaanse retailers in het Verenigd Koninkrijk (bijvoorbeeld Amazon en Apple), maar ook Argos, John Lewis, en Very doen mee aan de uitverkopen en extra openingstijden.
Eerder gaf Forrester aan dat Black Friday het aflegt tegen Cyber Monday
Forrester is niet de enige partij die deze trend signaleert, ook het Nederlandse ActiePagina.nl meldt deze ontwikkeling, op basis van onderzoek van Centre of Retail Research.
‘In Nederland wordt van vrijdag tot en met maandag een totale omzet van 88 miljoen euro verwacht. Vooral de omzet op Cyber Monday zal naar verwachting vele malen hoger zijn dan afgelopen jaar, met een toename van 32,1 procent ten opzichte van 2013.’
‘Steeds meer winkelketens bieden dit weekend speciale, hoge kortingen aan. We zien dat vooral Amerikaanse retailers met een vestiging in Nederland, zoals Apple of Nike, met speciale Black Friday en Cyber Monday aanbiedingen komen. Europese en Nederlandse bedrijven haken hier op in.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!