2016: het jaar dat designers in opstand komen

Open je Linkedin-app, Twitter, Facebook, check mediasites en huiver bij de enorme galerij aan lelijke visuals. Dit jaar moeten designers in opstand komen.

Designers mogen graag mopperen. Dat ze te weinig erkenning krijgen, te weinig ruimte terwijl hun vak zo belangrijk is in een overvolle mediawereld. Klopt allemaal. Maar designers hebben het ook laten gebeuren dat merken in timelines zelden een eigen smoel hebben. ‘Vullers’ van sociale media kennen het spel. De leuke kop is bedacht en er moet een plaatje bij. Thinkstock wordt geopend (‘wie zit er in Thinkstock?’) en een cliché-beeld wordt toegevoegd.

Timeline visuals
Timeline visuals zijn de eerste beelden die de consument ziet van een merk. In de belangrijkste timelines – Google, YouTube, Facebook, Twitter, Linkedin – is dat beeld doorgaans ontzettend slecht. Vaak is volstrekt onduidelijk wat er wordt afgebeeld. Degenen die het beeld toevoegen houden zelden rekening met de mobiele telefoon, terwijl het beeld daar z’n werk moet doen.

De schuld? Die ligt zeker ook bij de designers zelf. Ze ontwerpen het liefst op hele grote Apple’s, formaat flatscreen. Daar priegelen ze graag en zijn dol op hun gave vondsten. De realiteit is echter de smartphone. Daar blijft van het gepriegel niets over. Design, en met name contentdesign, is een vak geworden. Magazine-ontwerpers lopen voortdurend vast in hun pogingen om timeline visuals te maken. Ze werken te gedetailleerd en durven niet tot de kern te komen.
Laat het een opdracht zijn voor het nieuwe jaar: stop de vervuiling van timelines met lelijke plaatjes. Laat (digitaal) contentdesign een echt vak worden.
 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie