Year in review #hope
The Atlantic publiceerde onder de titel ‘Hopeful Images’ hun terugblik op 2015, samengesteld uit een reeks indrukwekkende foto’s.
Het deed me denken aan een blog over de toegevoegde waarde van goede visual en een artikel over shareable quality content.
Shareable content: stills versus video
Op de Content Strategist valt te lezen dat het maken van deelbare content belangrijker is dan ooit en dat het daarbij niet gaat om kwantiteit maar kwaliteit.
In het artikel worden twaalf grafieken besproken waar onder andere National Geographic als schoolvoorbeeld naar voren komt dankzij adembenemende beeld (zoals ook The Atlantic selecteerde).
Maar high quality stills blijken te zijn ingehaald door social video als outperformer. Dat betekent een ommezwaai voor marketeers en hun social beleid.
Shareable content: gender en socio-demo
Vrouwen: 48 procent deelt met name nuttige info die hun intelligentie onderstreept, aldus content strategist.
Mannen: nut speelt geen rol, ze delen vooral graag content die hun imago als lolbroek bevestigt.
En verder: ‘Millennials want to be funny, older people want to tell a story’.
De Content Strategist sluit af met drie factoren/keuzes die bepalend zouden zijn om de kans op het sharen van content te optimaliseren.
1. Voorzie het publiek van kennis
2. Zorg ervoor dat ze speciale momenten herbeleven of maak ze deelgenoot van een belevenis
3. Of geef ze iets nuttigs, bijvoorbeeld tips
Onderzoek heeft uitgewezen dat die drie aanvliegroutes de beste aanpak zijn voor wie streeft naar populaire social content.
Dat dit niet uitputtend is lijkt me duidelijk, zie bijvoorbeeld Oreo waar liefhebbers worden gestimuleerd hun vindingrijkheid te botvieren op het populaire koekje, noem het creative crowd content.
Critici vinden mogelijk dat ze daarmee deel uitmaken van een belevenis, daarmee zou de case onder categorie 2 vallen.
Hoe staat het met de ‘social’ giants en hun jaaroverzicht?
Jawel, hun paradepaardjes staan online. De jaaroverzichten worden benut om de eigen voetdruk in het digitale landschap stevig in de aarde te stampen. Hieronder een korte interpretatie van de positionering.
Google-jaar in search
Aan de hand van zoekopdrachten probeert Google te achterhalen welke betekenis achter juist die meest gezochte termen schuilgaat. Het is opvallend dat de 2014 editie opent met HOPE. Dat is immers ook de titel van de reeks beelden van The Atlantic die 2015 typeren.
In de woorden van Google #YearInSearch : ‘Every year, we reflect on the moments that made us laugh, smile from ear to ear, or stay gripped to our screens’.
Oftewel, Google zat in 2014 bovenop de tijdgeest en reikte wellicht zelfs verder. Het is dan ook niet verwonderlijk dat #YearInSearch 2015 sporen herkenbare thema’s brengt.
In 2014 stond #hope centraal. Nu wordt daar concreter invulling aan gegeven: vrijheid, gelijkheid, broederschap, acceptatie en eenheid.
Omdat de video is samengesteld uit menselijke zoekopdrachten biedt het Google de mogelijkheid zich te manifesteren als sympathieke dienst in plaats van abstracte wereldmacht, opgebouwd uit algoritmen en ‘mysterieuze bots’ die over ieders schouder lijkt mee te kijken.
YouTube Rewind
Met Rewind lijkt YouTube zich neer te willen zetten als een soort open MTV 2.0-platform. Dat doen ze door de video’s, personen, huppelpasjes en muziek, die bepalend waren voor 2015 in een goed geregisseerde polonaise voorbij te laten komen featuring onder andere The Hood-internetdeuntjes.
Kortom, YouTube staat voor entertainment. Met de kanttekening dat informatieoverdracht en entertainment elkaar niet hoeven uit te sluiten.
Facebook ‘Year in Review’
De onderwatertekst op Vimeo slaat de spijker op z’n kop: ‘As the year draws to a close, we remember what brought us together in 2015, and look forward the connections we'll make in 2016’.
Facebook borduurt voort op de basis: verbindingen tussen mensen en delen.
Rode draad
Ondanks de verschillende invalshoeken valt er een rode draad te bespeuren tussen The Atlantic, Google Year in Search, Facebook Year in Review en zelfs YouTube Rewind.
Opvallend is dat #Hope een rol speelt in alle reviews.
Dat is niet verbazingwekkend gezien de wereld waar we in leven en de continue bedreigingen. Voor marketeers kan dat ook kansen opleveren.
De opkomst van de Hummer, de Jeep op steroïden, vond plaats na 9/11 en inmiddels heeft elk zichzelf respecterend automerk een SUV in het assortiment. Het is uitgegroeid tot segment.
Juist in tijden van angst is er behoefte aan positieve energie, frivool allerhande entertainment van en voor Jan en alleman. Daarvoor kun je terecht bij YouTube. Bied tegenwicht aan angst en de stress waaronder we al multitaskend al het wereldleed in onze schoot geworpen krijgen.
Stuur de consument met een goed gevoel het nieuwe jaar in.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!