Om de markt te ondersteunen bij het beter begrijpen van consumenteninzichten, heeft de Taskforce Consumer Insights een uitgebreid onderzoek uitgevoerd. De resultaten van dit onderzoek zijn samengevat in een reeks artikelen die in 2023 tot de meest gelezen stukken op de website van VIA behoorden. Voor Saskia Baneke, directeur VIA, een mooie aanleiding om in gesprek te gaan met Jessica Groot, Strategy Director bij Initiative en voorzitter van de taskforce, over de plannen voor 2024.
Jessica, in zes maanden tijd hebben jullie meerdere artikelen en zelfs een heel nieuw model gelanceerd. Waarom was het volgens jou zo belangrijk om de markt te helpen bij het beter begrijpen van inzichten?
Alle merken willen vooruit, slimmer en beter worden, de concurrentie een stap voor blijven. Zeker als het gaat om het goed besteden van marketingeuro’s. Op zoek naar waarheden en feiten waarmee ze de toekomst denken te kunnen voorspellen, verzamelen ze massa’s data. Want data geeft inzicht, en inzicht leidt tot resultaat. Alleen in de praktijk blijkt vaak dat het vooral constateringen zijn van wat in het verleden wel of niet heeft gewerkt en blijft de reden waarom – het echte inzicht – vaak onduidelijk. En daar moet in onze optiek verandering in komen.
Wat hebben jullie precies gedaan?
We zijn op onderzoek uitgegaan. Onze bevindingen hebben we in een serie artikelen gedeeld, waarbij we de theorie aan de praktijk hebben gekoppeld en verschillende methoden en technieken om inzichten te verkrijgen en te formuleren, in kaart hebben gebracht.
Voor de mensen die de artikelen (nog) niet hebben gelezen. Wat zijn de meest opvallende bevindingen die zijn gedeeld?
Het Consumer Insights Maturity Model, in het allereerste artikel, vormt de basis van de onderwerpen die we daarna hebben behandeld. In het model zien we duidelijk de verschillende niveaus waarop je inzichten kunt formuleren, wat direct het verschil tussen universeel en tijdelijk in kaart brengt. Ook vonden we het belangrijk om het onderscheid duidelijk te maken tussen data, informatie, kennis en een inzicht. Je merkt dat daar vaak spraakverwarring over is. En tot slot is er natuurlijk onze formule voor schrijven van een goed inzicht. Ook dit was een hersenkraker, maar ik denk dat je er als marketeer of strateeg veel aan kunt hebben.
Waarom is het zo belangrijk dat er een betere kijk op inzichten komt?
Auteur en Business Growth Expert Jay Bear omschreef het al eens treffend: “We are surrounded by data but starved for insights.” Door te laten zien wat het effect kan zijn als alle informatie en data uit de gehele MARCOM-keten worden ingezet, willen we als taskforce praktische handvatten bieden waarmee je als merk een doeltreffende executie kan realiseren.
Hoe dragen deze inzichten bij aan de besluitvorming en strategieën binnen de markt?
Wanneer je als merk je doelgroep écht centraal stelt, besef je al snel dat consumer insights het fundament zijn van vrijwel alles wat je doet binnen een organisatie. Ze zijn belangrijk voor je product- en dienstontwikkeling, personeel, verdienmodel, marketing en advertising. Vrij essentieel dus.
2023 stond voor de taskforce vooral in het teken van duiden, de basis is gelegd. Wat zijn jullie plannen voor dit jaar?
Klopt, we hebben heel veel artikelen gepubliceerd; veel theorie, maar ook visies en ervaringen uit het vak middels de duo-interviews. Voor 2024 wilden we eens wat anders en daarom gaan we in Q2 ons eerste evenement organiseren. Ook gaan we, in plaats van in de productiemodus, weer vaker bij elkaar komen, om met elkaar te bespreken en te brainstormen waar we precies zelf tegenaan lopen als we met dit onderwerp bezig zijn. Dit zal vast voldoende inspiratie opleveren om ook in het tweede halfjaar van 2024 de markt weer verder te kunnen helpen.
Wat gaaf dat jullie nu ook een evenement gaan organiseren. Wat kan de markt hiervan verwachten?
Het event draait met name om de buitenste ring van ons model, de universele psychografische inzichten. Want in de basis zijn de menselijke behoeftes van nu hetzelfde als duizend jaar geleden. Dit biedt houvast voor inzichten waar marketingcommunicatie op gebaseerd kan worden. Uiteraard in combinatie met de context van nu.
Wat voor ons vooral belangrijk is, is dat het event verschillende disciplines bij elkaar brengt die allemaal met inzichten te maken hebben; creatieve strategen, mediastrategen, onderzoeksafdelingen en marketeers. Juist omdat er niet zo erg veel over gesproken wordt op events, maar de theorie uit dikke wetenschappelijke boeken gehaald moet worden, hopen we dat er veel interesse vanuit de markt is om het er nu wel een keer over te hebben. De line-up is nog niet helemaal rond, maar we willen wetenschap, visie, onderzoek, praktijk en trends samenbrengen.
Wat zijn volgens jou de vijf belangrijkste trends op het gebied van consumer insights die op het podium niet mogen ontbreken?
Dat ligt eraan hoe ik je vraag moet interpreteren. Wil je weten wat de vijf belangrijkste consumententrends zijn of wat de belangrijkste trends zijn om tot een insight te komen? Bij dat eerste kun je denken aan implementatie van AI in ons dagelijks leven, dat bedrijven niet meer wegkomen met greenwashing en polarisatie. Maar als je er op de tweede manier naar kijkt, zitten de trends vooral in het verkrijgen van data en informatie om uiteindelijk je insights mee te kunnen formuleren. Bij het verkrijgen van data speelt AI natuurlijk een hele belangrijke rol met al zijn facetten. Maar wat ik persoonlijk ook een leuke ontwikkeling vind, is dat de rol van gedragswetenschappers in ons wereldje steeds groter wordt. Daarmee kijken we veel meer naar wat er ook niet al te veel verandert aan mensen, maar juist fundamenteel is; denk daarbij aan biases, heuristieken en neurotechnologie. Voor dat laatste is de doorontwikkeling van die techniek erg belangrijk.
Voor de mensen die naar het evenement willen komen, wat moeten ze doen?
De socials, agenda en nieuwsbrief van VIA in de gaten houden. Zodra we los kunnen gaan, gaan we natuurlijk ook echt los. In de tussentijd is het vooral belangrijk dat iedereen af en toe achter dat scherm met data en grafieken vandaan komt en gaat kijken en luisteren naar de doelgroep en de waaromvraag stelt. Het zal je zoveel inzicht geven. 😊
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!