'Strategie is belangrijker dan ooit in ons vak'

Een interview met Joris Lak en Gijs de Bruijn over het nieuwe initiatief Masters of Strategy: een platform voor ervaren strategen in het vak

Joris Lak en Gijs de Bruijn

Branchevereniging VIA komt met het nieuwe initiatief Masters of Strategy: een platform voor ervaren strategen in het vak. De aftrap is op 19 oktober met een strategendiner. Initiatiefnemers Joris Lak, Director Marketing channels, Media, CXM bij Albert Heijn en Gijs de Bruijn, Managing Director bij Accenture Song over Masters of Strategy: “Naast verbinden is contextualiseren van cruciaal belang.” 

Waarom was het belangrijk dat Masters of Strategy er zou komen?

Joris Lak: “Daar is een aantal redenen voor. VIA staat voor samen beter worden door verbinding. Ons vak verandert, disciplines worden diverser, ons werk wordt ingewikkelder. Strategie is belangrijker dan ooit om deze verandering toe te juichen, te duiden en te ontwikkelen. Strategie is van nature een vakgebied waar mensen elkaar opzoeken en van elkaar willen leren. Je kunt tenslotte niet tegen jezelf schaken. Dit samenwerken lukt niet altijd gezien het vaak ‘solistische’ karakter van deze rol in bedrijven.”

Gijs de Bruijn: “Maar er is nog iets anders waarom dit initiatief relevant is. Want niet alleen ons vak verandert, ook het umfeld waarin we opereren, de samenleving. De rol van marketing en communicatie verandert en de mening erover ook. We zijn steeds vaker de ongenode gast op een feestje en zullen met elkaar moeten blijven nadenken over en samenwerken aan de relevantie en de maatschappelijke positie van ons vak.”

Er zijn eerdere initiatieven geweest in deze lijn, maar die verdwenen weer. Merkten jullie nu ook dat er behoefte was om elkaar beter te leren kennen en vaker gedachten uit te wisselen met elkaar?

"Ja! Er wordt vaak gerefereerd aan eerdere initiatieven en er is echt enorme behoefte en enthousiasme in de strategen-community. Niet alleen voor een diner maar ook een laagdrempelige manier om contact te houden met elkaar. Elkaar te inspireren met vormen van strategisch denken en hoe we de juiste inzichten en ontwikkelingen in de markt, maatschappij en klant blijven vergaren. Het diner op 19 oktober is ‘slechts’ de start van wat wij De Masters of Strategy noemen.”

Hoe zien jullie de rol van de strateeg/strategy director in deze tijd? Met andere woorden wat doet een (goede) strateeg?

De Bruijn: “Een goede strateeg is meer dan ooit een verbinder. Iemand die oplossingen biedt en richting geeft in deze complexe en gefragmenteerde marketingcommunicatie wereld.”

Lak: “Er zijn veel paralellen met het onlangs (2 oktober) gepresenteerde CMO-onderzoek dat we samen met CMO Talk, DDMA en Nyenrode
hebben uitgevoerd. Naast verbinden is contextualiseren van cruciaal belang. Echt begrijpen wat het probleem is dat we aan het oplossen zijn. Dit klinkt wellicht als een open deur maar dit gaat nog te vaak niet goed.”

Hoe bekijken jullie die rol vanuit je functies bij AH en Accenture?

Beiden: “We doen dit niet namens de bedrijven waar wij werken maar we zien daar wel een vergelijkbare trend.”

De Bruijn: “Strategie speelt bij een consultancyfirma natuurlijk een grote rol. Bij ons gaat strategie meestal nog veel verder dan het marketing- en communicatieprobleem. Dat is razend interessant maar soms ook best ingewikkeld; hoe zorg je ervoor dat al die bloedgroepen elkaar vinden, elkaar begrijpen en van elkaar gaan leren.” 

Lak: 
“Het is een belangrijk onderdeel van het realiseren van de AH-strategie. Hoe we deze concreet vertalen naar oplossingen. In ons geval hoe we beter eten iedere dag bereikbaar maken voor iedereen.”

Wat zijn momenteel de belangrijkste issues voor de strategy director, zowel aan bureau- als klantzijde?

De Bruijn: “Bijblijven. Net als de gemiddelde consument is het ook voor een strateeg moeilijk om op de hoogte te blijven van alles. Te veel informatie, te veel bronnen, wat is waar en wat is waardevol? Maar ook een strategie vertalen naar bruikbare en impactvolle oplossingen voor klanten. De mogelijkheden met tech, data en creativiteit lijken oneindig. De (juiste) keuzes maken met de potentieel beste oplossingen vergt een ijzersterke strategie die het complexe simpel en vooral uitvoerbaar maakt.”

Wat gaat er tijdens het Master of Strategy Dinner gebeuren?

Lak: “We beginnen klein met circa dertig gasten als de start van Masters of Strategy. Bas Erlings van Sue & The Alchemists en voorheen VVD-campagnebaas - de man achter vele successen van Mark Rutte - komt vertellen over de zin en onzin van campagne voeren en hoe je winnende campagnes bouwt. En Julia Krauwer, Sector Banker Technology, Media & Telecom bij ABN AMRO, laat haar macro-licht schijnen op de grote ontwikkelingen en de échte uitdagingen in ons vak."

De Bruijn: "Het diner wordt overigens voorafgegaan door MDebate, een interactieve debatshow in de Balie waarin onze Media Masters de ministerpet opzetten en discussiëren over de toekomst van de mediabranche. De masters behandelen thema’s als de rol van AI en nieuw talent, onze rol in duurzaamheid en de relatie tussen bureau en klant. De middag wordt geleid door Rens de Jong. Meer info en inschrijven op http://www.vianederland.nl/event/mdebate/."

Als VIA bestuursleden hebben jullie ook samen de portefeuille VISIE. Wat houdt dat in?

De Bruijn: “Onze portefeuille gaat in wezen over twee dingen. Allereerst willen we de buitenwereld naar binnen halen, veel meer openstaan voor wat er om ons heen gebeurt. Over de markt, de maatschappij en de klant. Daarnaast willen we strategie als kunde beter maken. Dan gaat het dus meer om de ‘hoe’. Het proces van het bedenken, schrijven en ontwikkelen van een strategie.” 

 

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Betteke van Ruler
Ik wil jullie graag wijzen op het Strategisch Communicatie Frame (uitgelegd in het Handboek Communicatiestrategie) als agile en interactief model om een strategie te bouwen.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.