Dat de Nederlandse vrouw van shoppen houdt ondervindt Fashionchick, het grootste online modeplatform van Nederland, dagelijks. Maar ook de cijfers van het onderzoek* dat zij onlangs uitvoerde onder ruim 500 mannen en vrouwen liegen er niet om: slechts 3% van de vrouwen is niet geïnteresseerd in kleding. Bij mannen ligt dat percentage flink hoger: 15% geeft aan niks om kleding te geven. Daarnaast blijkt online shoppen steeds populairder te worden.
Er is al jaren sprake van een opmars van online winkelen. 30% van de ondervraagden vindt online winkelen dan ook een (zeer) leuke bezigheid. Dat komt onder andere omdat je er de deur niet voor uit hoeft (79%), omdat het gemakkelijk is (63%) en omdat het makkelijker is om producten te vergelijken zodat je de beste prijs betaalt (59%). Opvallend genoeg geeft slechts 28% aan dat zij online shoppen omdat het minder tijd kost. Uit data van Fashionchick blijkt dat het online shoppen steeds vaker via een mobiel device gebeurt. In 2016 gebruikte 61% van de Fashionchick bezoekers haar mobiel, in 2018 is dit gestegen naar 73%.
De voordelen van fysiek winkelen
Een kleine meerderheid van de Nederlanders (56%) shopt liever in een winkel dan online. Dat komt onder andere omdat je in een winkel direct de kwaliteit/pasvorm/stof kunt beoordelen (85%), omdat je sneller iets vindt waar je niet naar op zoek was (40%) en omdat mensen van de sfeer van het fysiek winkelen genieten (39%). Ook al kan winkelen erg gezellig zijn, de meeste vrouwen (58%) gaan toch het liefst alleen op pad. Mannen zijn minder geneigd alleen te winkelen, 54% winkelt het liefst met zijn partner.
Winkelen voor je partner
Vrouwen winkelen overigens niet alleen voor zichzelf: 44% koopt ook kleding voor haar partner. Daarnaast winkelt zij ook voor haar kinderen (39%), ouders (4%) en als cadeau voor iemand (14%). Mannen houden het voornamelijk bij shoppen voor zichzelf, 26% geeft aan kleding voor zijn partner te kopen. Opvallend is dat slechts 44% van de vrouwen vindt dat haar partner zich goed kleedt.
Inspiratiebronnen
De meeste vrouwen halen hun inspiratie voor een nieuwe outfit uit een bezoek aan een winkel (67%) of de website van winkels (41%). Websites van merken zijn minder populair als inspiratiebron: 26% haalt hier haar inspiratie vandaan.
Bekijk hier de infographic.
*Bron: Mode onderzoek uitgevoerd door No Ties (2019) in opdracht van Sanoma
http://www.sapnarawat.co.in
http://www.gaurianand.co.in
http://www.ritusaini.co.in