Zo maakt Google VR nog toegankelijker voor bedrijven

WebVR heeft alles in huis om een succes te worden, al is het afwachten in hoeverre de standaard aanslaat bij ontwikkelaars en gebruikers.

door Wouter Nijsen

Leek overtuigende virtual reality een aantal jaar geleden nog ver weg, tegenwoordig gaan steeds meer grote technologiebedrijven ermee aan de slag. Eén daarvan is Google, dat met het zogeheten WebVR virtual reality heel toegankelijk probeert te maken, ook voor bedrijven.

Dit is WebVR
WebVR is een standaard die het mogelijk maakt om virtual reality in een browser te ervaren. In plaats van dat je een dure vr-bril nodig hebt, kun je gewoon naar een webpagina op je smartphone gaan. Dit lijkt iets vanzelfsprekends, maar dat is het zeker niet. Bedrijven als Oculus, HTC en Samsung die al enkele jaren bezig zijn met virtual reality, maken het zichzelf namelijk lastig bij het introduceren van vr aan het grote publiek.

Elke fabrikant maakt zijn eigen virtual reality-bril, die voor honderden euro's wordt verkocht, wat voor veel mensen simpelweg te duur is. Omdat iedere vr-bril zijn eigen platform heeft, is het voor ontwikkelaars ook lastig om apps aan de man te krijgen. Er ontbreekt een overkoepelend vr-platform en gebruikers moeten flink zoeken naar interessante applicaties. Bovendien werken de virtuele app-winkels lang niet allemaal even goed en zijn de beschikbare apps behoorlijk zwaar. 

WebVR maakt virtual reality toegankelijk
In februari heeft Google WebVR toegevoegd aan Chrome. Daarmee werd virtual reality in één keer voor een grote groep mensen toegankelijk. Een smartphone met Daydream-ondersteuning (dat is de officiële naam van het virtual reality-platform), zoals de Galaxy S8 van Samsung, was toen een vereiste, maar daar kwam vorige maand verandering in toen WebVR beschikbaar werd voor de Google Cardboard, het kartonnen vr-brilletje dat je voor een paar tientjes in huis haalt. Mensen hoeven niet meer honderden euro's neer te leggen om met virtual reality kennis te maken.

Belangrijk is dat WebVR virtual reality ook toegankelijker maakt voor ontwikkelaars. Niet alleen is het ontwikkelen voor web makkelijker dan voor een specifiek vr-platform, ook het uitbrengen en onderhouden van applicaties in virtuele app-winkels vraagt om veel tijd en geld. Bij WebVR is dit anders: content kan meteen de wereld in worden gestuurd en de benodigde tooling is vaak gratis. 

Unieke toepassingen
De focus van virtual reality ligt op dit moment op gaming en het bekijken van video's, maar de techniek is ook interessant voor adverteerders. Uit diverse onderzoeken blijkt dat de virtual reality voor meer engagement zorgt bij advertenties. Door de meeslepende (engagende) werking worden mensen in een ervaring gezogen en voelen ze zich meer betrokken bij (het onderwerp van) een advertentie-uiting.

Daarnaast kan virtual reality op diverse manieren binnen het bedrijfsleven worden toegepast. Denk aan de mogelijkheid om nieuwe kleren alvast in virtual reality te passen, om op locatie informatie op te vragen over een onderwerp en de klant mee te nemen in een verhaal. Sommige bedrijven experimenteren zelfs met vr-apps om ontmoetingen in een virtuele wereld te laten plaatsvinden. Meer mensen kunnen dan een vr-bril opzetten en door die met elkaar te koppelen op een virtuele plek een meeting of overleg organiseren. 

De toekomst van WebVR
Het concept van WebVR is relatief nieuw en kent dan ook nog een aantal beperkingen. De belangrijkste is dat virtual reality-toepassingen vooralsnog niet zo uitgebreid zijn als bij de duurdere vr-headsets. Beelden ogen met WebVR nog wat simpel, wat mede komt doordat niet alle mobiele apparaten over krachtige hardware beschikken en nog lang niet alle ontwikkelaars met WebVR werken. 

Google zet echter belangrijke stappen om virtual reality toegankelijk te maken en de werking van WebVR op desktops te verbeteren. Ook wordt er hard gewerkt om de standaard zonder headset beter te laten functioneren en meer te laten lijken op de 360-graden-video's die je al op YouTube vindt. WebVR heeft alles in huis om een succes te worden, al is het afwachten in hoeverre de standaard aanslaat bij ontwikkelaars en gebruikers.

Wouter Nijsen is webredacteur bij online uitgever BigSpark, bekend van onder andere Android Planet, iPhoned, OnlySim en Smartphone.nl

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie