Adformatie.nl publiceert wekelijks – willekeurig - drie inhakers van Nutopia, het initiatief van SBS, Sanoma en de 538Groep om creatieven te laten inhaken op de gebeurtenissen in Utopia. De start van Nutopia was veelbelovend. In de eerste maand werden er een hoop creatieve inzendingen binnen de Facebook groep geplaatst, maar deze maand loopt het helaas terug.
Daarom plaatsen we vandaag in plaats van drie inhakers een aantal tips, die de deelnemers verder kunnen helpen in de jacht op €10.000 gratis exposure.
Werk volgens het ABC-principe
De A staat voor actualiteit. Inhaken op een actuele gebeurtenis met een hoge nieuwswaarde is erg belangrijk. De gebeurtenis waar je vanavond op inhaakt, moet morgenochtend in De Telegraaf staan. Zonder actualiteit is er geen herkenning. Daarom vergen inhakers creativiteit en vooral snelheid!
Eén van de redenen waarom Hornbach de vorige keer won met haar inhaker, is omdat het vertrek van Lindy erg actueel was. Ook heeft het vertrek van de eerste deelnemer uit Utopia uiteraard een hoge nieuwswaarde.
De B staat voor branding. Er moet een link zijn met het merk zelf, een product, een slogan of zelfs het logo. Populair is op dit moment natuurlijk het inhaken op de Olympische Spelen. Randstad gebruikte haar slogan ‘Kies de baan die bij je past’ om in te haken op de tien kilometer race van Sven Kramer. Audi, met het bekende logo met de vier ringen, verwees naar de blunder tijdens de opening waar één van de Olympische ringen niet zichtbaar was.
De C staat voor communicatie (of copy). Wat communiceer je? In dit geval, is de link tussen Utopia of een inwoner van Utopia en het merk duidelijk voor de mensen die je wilt bereiken? Een call-to-action in een inhaker mag, maar inhakers hebben vooral een positieve uitwerking op het imago van een merk, niet zo zeer op koopintentie, dus wees daar bewust van.
Een aantal manieren om Utopia te volgen
Iedere dag wordt voor de uitzending (19.30 uur, SBS6) op de Facebookpagina van Utopia een bericht met foto geplaatst die hint naar wat er in de uitzending te zien is. Ook andere nieuwswaardige berichten worden dagelijks geplaatst. Ook op Twitter is er een actief officieel Utopia account.
Met een Utopia-paspoort wordt je Utopiaan en heb je toegang tot alle livestreams op Utopiatv.nl. Geen tijd om live te kijken? De belangrijkste gebeurtenissen kun je ook in de vorm van korte filmpjes terugkijken.
Binnen Nutopia worden vaak belangrijke gebeurtenissen gedeeld en de komende tijd zullen er steeds meer tips worden geplaatst om inhakers van steeds hoger niveau te kunnen verwelkomen. Ook zullen de verhaallijnen per deelnemer meer gedeeld worden.
Wouter Klootwijk
Marketing Intelligence Analist SBS
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!