Zijn we te druk voor marketing automation?

De Your Thoughts van deze maand.

Volgens onderzoek van Openprise is tijdgebrek de hoofdreden om binnen marketing automation niet optimaal aan de slag te kunnen met bijvoorbeeld personalisatie en lead-nurturingtactieken. Maar er is ook gebrek aan budget, datamanagementvaardigheden en correcte data. De helft van de marketeers met een platform ziet ‘data-hygiene’ als grootste uitdaging, meer nog dan juiste segmentatie. Is dat ook de ervaring van ons marketingpanel?

Ard Bossema,  marketingdirecteur Europa - head of category strategy, Sab Miller, Londen

Deels Eens

Marketing automation biedt een wereld aan kansen en zou juist tijd moeten opleveren. Het gebrek aan de juiste skills in combinatie met onvoldoende begrip vanuit senior management in de mogelijkheden ervan maakt dat marketing automation in organisaties nog onvoldoende benut wordt.

Op het moment dat je organisatie het echt omarmt als middel om groei te realiseren, vallen veel obstakels ‘automatisch’ weg.

Ludo Voorn, directeur marketing PostNL

Eens

Tijdgebrek is niet de hoofdreden. De juiste data uit de verschillende systemen dagelijks bij elkaar brengen is de echte uitdaging, voordat je start met personalisatie en lead nurturing. Daarnaast moet je nu al een gestroomlijnd marketing- & salesproces hebben.

Bijvoorbeeld wie kwalificeert de lead en welk saleskanaal pakt het vanaf daar op? Het is lastig automatiseren als je dit proces niet op orde hebt en goed omschreven. Dus marketeers moeten niet alleen meer dataskills hebben, maar ook de vaardigheid om het proces op papier te zetten en het regelen.  

Ron Adams, brand communication manager Allsecur

Eens

Marketing automation betekent dat je keuzes moet gaan maken. Want als je de juiste boodschap,  juiste timing, et cetera bij je klant wilt krijgen, dan moet je kiezen en standaardiseren.

Stel, je hebt de inzichten en doelgroepen met bijhorende boodschappen scherp. Hoe zorg je ervoor dat de juiste klant deze boodschap in alle kanalen te zien krijgt?

Website, banners, search, et cetera, maar ook je call center? Begin met de belangrijkste use cases uit te werken en vanuit daar de keuzes te maken.

Marco van der Broeck, cmo/partner Node1

Deels eens

De resultaten maken voor mij duidelijk dat ook voor marketing automation de hygiënefactoren vaak niet op orde zijn.

Zolang het ontbreken van actuele en kwalitatieve data voor relevante klantinteractie nog steeds binnen veel organisaties wordt getolereerd, zullen de in het onderzoek genoemde ‘frustraties’ de boventoon blijven voeren.

Maar vaak doet zich een nog fundamenteler probleem voor. Namelijk dat de contentstrategie niet optimaal in lijn ligt met enerzijds de bedrijfsstrategie en anderzijds met de doelgroep. Mede doordat er niet gewerkt wordt met helder definieerde buyer persona’s.

Vincent Hooplot, managing director Hooplot Associates

Oneens

Tijdgebrek kan nooit het probleem zijn, focus wel. Uiteindelijk beslissen organisaties zelf waar we tijd en budget aan besteden.

We worstelen allemaal met de snelheid waarmee veranderingen zich afspelen, de veelheid van technologische vereisten en de angst van marketeers voor data. Hoewel de oorzaken per organisatie verschillend zijn zien wij wel dat veel organisaties ontmoedigd raken nog voordat ze zijn begonnen.

Dat maakt het verschil tussen top en middelmaat. De kunst is om klein te beginnen, in de praktijk te leren en dan snel op te schalen. Think big, start small, scale fast.

Deze Your Thoughts staat in

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie