Vireporter werkt als volgt: een team van contentmakers monitort de trending topics binnen een doelgroep van merk X. Zodra er een merkrelevante connectie met een topic te maken is, gaat een videoteam aan de slag om videocontent te produceren die inspeelt op de actualiteit.
'Op social media zijn we al jaren bekend met het fenomeen inhaken,' legt strategy director Robert Doggers van Yune het idee achter Vireporter uit. 'Dat beperkt zich doorgaans tot een plaatje op Facebook of Twitter. Die inhakers zijn aan inflatie onderhevig: de consument wordt moe van simpele woordgrapjes. Aan de andere kant is video op dit moment populairder dan ooit. Op Facebook wordt video sterk gepusht en kun je organisch nog veel mensen bereiken met goede videocontent. En 4G heeft video op mobiel een enorme boost gegeven. Dit is het moment om merken online relevantie te geven door met bewegend beeld mee te doen met het gesprek van de dag.'
Een belangrijke trigger voor Vireporter was het WK van afgelopen zomer. De door Yune voor Stabilo gemaakte video die supersnel inhaakte op de goal van Van Persie tegen Spanje, ging de hele wereld over en realiseerde vijf miljoen views:
Doggers: 'We wisten natuurlijk dat snel reageren op actualiteit heel belangrijk is voor virale content. Maar dat de combinatie van video en actualiteit zo krachtig kon zijn, verraste ons ook.'
Launching clients zijn Stabilo en Zilveren Kruis. Voor Zilveren Kruis werd onlangs tijdens de Nationale Gezondheidsbeurs een videoreportage gepubliceerd. 'Ook hier lag het aantal videoviews veel hoger dan je normaal zou verwachten.'
Vireporter start met een kick-off fase waarin samen met de klant het merkverhaal binnen de gewenste doelgroep wordt opgesteld. Ook wordt deze sessie gebruikt om tot een dashboard te komen dat trending topics binnen de doelgroep monitort. Vervolgens start de continue monitoring. Zodra een haakje wordt gevonden en een videoconcept is bedacht, wordt de productie in gang gezet. 'De ambitie is altijd om binnen 4 tot 8 uur de video te publiceren. De haalbaarheid daarvan hangt natuurlijk af van het concept,' aldus Doggers, die spreekt van ‘Newsjacking met video’. Dat vraagt niet alleen veel van de makers. 'Deze werkwijze is niet voor iedereen weggelegd. Het vereist ook veel flexibiliteit en snelheid aan klantzijde.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!