Op 7 januari, op Koffiedik Kijken 2016, wordt bekendgemaakt wie van de sprekers van vorig jaar de meeste goede voorspellingen voor 2015 heeft gedaan en het Gouden Koffiekopje wint. Willem-Albert Bol blikt terug.
Wat waren jouw belangrijkste voorspellingen voor 2015?
'Ik had veel voorspellingen, zowel serieus (5 stuks) als ludieke (11 stuks). De tweede categorie zijn vrij allemaal uit gekomen, de eerste grotendeels. Dus ik ben in mijn nopjes rond mijn kansen voor het Gouden Koffiekopje.'
Nog even resumerend dan, welke voorspellingen zijn uitgekomen?
'Ik voorspelde dat Dave Roelvink zijn eigen realityshow zou krijgen. Prompt volgde bekendmaking. Ik voorspelde dat Harry Piekema zou retourneren in AH commercials. Bleek deels waar, als vaste voice-over. Ik voorspelde het jaar van Wearables. Hier is weliswaar veel gebeurd, maar minder sterk dan ik had verwacht. Ik voorspelde dat in de wereld van Programmatic de prijzen flink zouden stijgen, zelfs meer (>50%) dan ik verwachte. Ik voorspelde dat big data voor velen big confusion zou worden en het lijkt erop dat ik hier gelijk in krijg.'
Wat voor jaar was 2015 in het algemeen?
'Het jaar kan het best omschreven worden als tussenjaar. De megatrends zetten door, maar het oude businessmodel blijft voor de meeste partijen toch de hoofdmoot. De "disruptors" zijn mainstream geworden en zijn niet meer opzij te schuiven.'
Wat bracht 2015 het vak?
'Ik zou willen zeggen hoop en inspiratie, maar vrees dat veel mensen ten onrechte angstig zijn over de mate en snelheid van veranderingen. Mijn oproep is dan ook: omarm dat zaken anders moeten en begin!'
Wat bracht 2015 jou persoonlijk?
'Een zowel zakelijk als privé heel prettig levensjaar. Voldoende dynamiek en uitdaging. Ik ben met m’n neus op de feiten gedrukt over belangrijkste prioriteiten: relaties verdiepen met hen die je dierbaar zijn. Je hebt elkaar hard nodig, daar mag je dus ook liefde en tijd in steken.'
Als je één voorspelling voor 2016 mag doen, wat zeg je dan?
'Ik verwacht dat de digitale transformatie doorzet. Wel hoop ik dat iedereen ophoudt er zo hijgerig en overdreven over te doen. Digitaal geeft het kernproces een andere zwengel, maar als je ergens goed in bent (zoals wij bij de Persgroep in nieuws) dan blijf je relevant.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!