Het inzetten van 'celebs' voor reclame is zo oud als reclame zelf. Maar soms gebeuren er zaken waar een luchtje aan zit.
Daphne Dekkers werd teruggefloten omdat ze reclame maakte voor lolly's.
Dat kon niet; Daphne had een voorbeeldfunctie als moeder die op deze manier misbruikt werd. En je kunt je afvragen of de rol van politicus Peter R de Vries in de Dayzers spotjes ook nog kan als hij straks een paar zetels heeft.
Maar echt over de schreef gaat deze week Henk Westbroek, ooit wars van commercie, nu samen met Spijkerman de laatste VARA-telg die voor het geld kiest...
Vanmorgen hoorde ik Westbroek in een commercial op Radio538. In het reclameblok praatte de YorinFM-DJ (raar eigenlijk dat dit niet RTL7FM heet) een 'Wat is Waar?'-item aan elkaar.
Geen echt item maar reclame, voor Vereniging Eigen Huis (VEH). De niet oplettende luisteraar die niet doorheeft dat reclame bezig is (toch al lastig bij dee zenders), denkt dat hij naar een echt radioitem aan het luisteren is.
Natuurlijk is het juiste antwoord in 'Wat is Waar?' de keuze voor VEH. Het optreden van Edwin Evers in Telfort-spotjes rondom zijn eigen programma vind ik al discutabel, dit spelletje over de waarheid is echt over de grens.
De grens redactie-reclame is volledig verdwenen en de luisteraar wordt op het verkeerde been gezet. Vorige week zagen we de Telegraaf in hun zondagkrant over de grens gaan met een dubbele pagina over de nieuwe Bijenkorf in Amsterdam.
Volledig redactioneel opgemaakt, nergens 'advertentie' zichtbaar maar gegarandeerd onderdeel of wisselgeld van een betaalde deal. Het zorgde voor wat ophef onder journalisten.
Magazines en TV programma's hebben de grens redactie-commercie al langer geleden laten varen. Neem Het Blok, dat kan beter Het Reclameblok genoemd worden, in de eerste 10 minuten telde ik 5 inscript adverteerders.
De kranten volgen nu ook met Spits en Telegraaf voorop maar ook 'Consumentenbondtypes' als Henk Westbroek gaan nu om.
Als marketing en PR man vind ik het allemaal prima, biedt ons de kans om nog creatiever met publiciteit om te gaan.
Maar ben toch wel benieuwd wat journalisten hiervan denken, om over kritische organisaties als de Consumentbond, Kassa, de ReclameCodeCommissie of zeurderige brievenschrijvers maar te zwijgen. Reclame, 'free publicity' en alles daartussenin is prima, maar een bestaand radioitem omtoveren in een reclameblok is als je het mij vraagt misleidend... Brievenschrijvers doet uw werk!
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!