Wat marketeers kunnen leren van surflegende Jack O'Neill

Alweer bijna een jaar geleden overleed Jack O'Neill, oprichter van surfmerk O’Neil. Zijn naam is synoniem voor toewijding aan een cultuur, waar hij zelf onderdeel van was. Dankzij de alom geprezen wetsuit van O'Neill bijvoorbeeld, kunnen surfers zelfs de koudste golven rijden.

Het wetsuit symboliseert wat mij betreft een eenvoudige les. Een les die alle bedrijven zouden moeten moeten leren om groei te realiseren: door onderdeel te worden van een cultureel domein en daar actief in mee te doen, begrijp je pas echt wat er nodig is om dit domein vooruit te helpen.

Empathie
Jack O’Neill begreep surfers. Hij was zelf een geoefend surfer en wist wat surfers nodig hadden. Vanuit dit inzicht ontwikkelde hij een oplossing die niet alleen voordeel bracht voor de community, maar ook werkte als een manifest voor het O’Neill merk. Slechts enkele merken zijn in staat om op zo'n manier culturele impact te hebben, voor de meeste merken blijft dit een (onmogelijk) doel.

Een culturele impact zoals O'Neill die maakte, maak je niet zomaar. Maar het mooie is: het kán wel. Ook als een bedrijf niet de beschikking heeft over een nauw bij het culturele domein betrokken oprichter. Hoe? Bijvoorbeeld  dooreen product of service te ontwikkelen. Of door strategische initiatieven te nemen en partnerships aan te gaan die laten zien dat je merk de cultuur begrijpt.

Dew Tour extreme sports
Een mooi voorbeeld van een ‘accepted cultural player’ dat hierin is geslaagd, is Mountain Dew, een merk waarvoor wij werken. De fluorescerende groene frisdrank positioneert zich zelf als merk dat anderen in staat meer uit zichzelf te halen. Alles wat het merk doet, wordt gedaan vanuit de intentie om de community die aan de het merk is verbonden zoveel mogelijk te laten exelleren

Het grootste voorbeeld hiervan is de Dew Tour, een extreme sports event voor skateboarders, snowboarders, skiërs en andere creatievelingen. Ondertussen is het event uitgegroeid tot een bekend content platform. Mountain Dew voegt misschien weinig functionele waarde toe aan het event, door actief deel te nemen e aan de cultuur, hier merkrelevantie tot stand te brengen en deze uit te bouwen.

Mountain Dew’ ssucces is het bewijs dat merken die hun doelgroep begrijpen en daadwerkelijk bijdragen aan het culturele domein, een belangrijke rol in het leven van mensen kunnen spelen.

Aandacht
Terug naar Jack O'Neill. Ondanks dat de eerste wetsuit alweer meer dan 60 jaar geleden werd gelanceerd, heeft O’Neill nog steeds meer dan de helft van de wereldwijde markt in handen. Natuurlijk hebben advertising en slimme business beslissingen hier een belangrijk aandeel in gehad. Maar wat het merk relevant houdt, is in al die jaren onveranderd: je moet meedoen om te kunnen winnen.
 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie