Rik Ledder is managing director bij TBWA\Neboko Group en - met zijn bureau - winnaar van 4 Gouden Effies en 1 Grand Effie.
1. Wat heeft het winnen van een Effie voor jouw bureau betekend?
‘De Effie is de ultieme onderscheiding voor creatief werk dat het verschil heeft gemaakt bij uiterst effectieve campagnes. Een Effie bekroont dus precies waarom een opdrachtgever ooit z’n bureau koos. Effies winnen heeft bij ons dan ook direct en indirect tot trouwe klanten geleid.’
2. Wat was de kracht van jouw case?
‘We hebben hier 17 Effies liggen. Het antwoord op deze vraag is dan ook moeilijk. Maar winnende cases zijn altijd rond. Commerciële creativiteit is altijd het vertrekpunt van ons denken, en dat is bij die 17 campagnes extreem goed geslaagd.’
3. Welke tips heb je voor inzenders van dit jaar?
‘Cut to the bone. Probeer je verhaal tot kroegentaal terug te brengen. Pas als dat lukt, tuig je de case op en onderbouw je je argumenten.’
4. En wat moeten inzenders absoluut niet doen?
‘Rookgordijnen opwerpen door onbelangrijke resultaten op te spelen als kerncijfers. Daar prikt de jury doorheen, en dat is slecht voor bureau en opdrachtgever. Bovendien zonde van je tijd.’
5. Welke Effie-case vind je het sterkst tot op heden?
‘De Grand Effie die Albert Heijn en TBWA\ ontvingen in 2010 - de enige Grand Effie tot dusver- is de beste ooit. Eigen werk noemen is misschien niet chique, maar ik werkte toen niet bij TBWA\.
Dit was het eerste en dit het tweede in deze serie van vijf korte interviews.
Tot 20 juli kunnen adverteerders en bureaus hun cases inzenden om mee te dingen naar de EffieAwards 2015 van BVA en Vea.
De EffieAwards worden dit jaar op 13 oktober uitgereikt tijdens het door Adfo Groep, Vea en BVA gezamenlijk georganiseerde 24Festival in het Concertgebouw te Amsterdam aan het Museumplein.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!