Na een felle strijd is de kogel door de kerk: de naam Elsevier verdwijnt van het weekblad. Daarvoor heeft de redactie even de tijd gekregen. Een generatie bijna. Pas over 8 jaar moet het blad definitief zijn omgedoopt.
Over 8 jaar is het 2025. Hoe zal de wereld er dan uit zien? Volgt Donald Trump Junior na twee termijnen zijn vader op? Zitten Erdogan en Poetin nog stevig in het zadel? Is Geen Peil de grootste partij en aan het regeren? Is de UK eindelijk uit de EU? En bestaat deze nog?
Oplage van 81 duizend
Weekblad Elsevier zal er nog zijn. Met een oplage van bijna 81 duizend is het nu nog groter dan alle opiniebladen bij elkaar en de oplagedaling van de afgelopen jaren is, in ieder geval voorlopig, tot staan gebracht.
Met de nieuwe eigenaar is er alle focus op om de titel relevant te houden, in print en online. Aan interessante onderwerpen die schreeuwen om een opinie is er bovendien geen gebrek.
Zorgvuldig mee omgaan
De vraag is wanneer de verandering wordt ingezet? De redactie zal hier zorgvuldig mee om moeten gaan.
Het is volstrekt normaal dat het wijzigen van een dergelijk sterk merk weerstand oproept bij de lezers. Met de naam verliest het merk een belangrijk deel van zijn identiteit waar velen zich zo aan zijn gaan hechten.
Zelfs al verander je niets behalve de naam dan leidt het onbegrip hierover tot vervreemding en verwijdering.
Meenemen in de reis
De lezers zullen dus moeten worden meegenomen in een reis van het ene merk met 125 jaar geschiedenis naar een nieuwe naam, waarop deze merkwaarden zijn overgedragen
Een big bang-scenario lijkt niet voor de hand te liggen. De gewonnen tijd kan optimaal gebruikt worden om het risico te minimaliseren. Toch is het verstandig zo snel mogelijk met dit proces te beginnen.
Gebruik de huidige extra aandacht om een momentum te creëren waarvan een nieuwe naam kan profiteren. Wacht zeker geen 8 jaar, want dan zal een naamswijziging uit de lucht vallen.
Niet onlogisch
Er is overeengekomen dat de naam EW, afkorting van Elsevier Weekblad, een mogelijkheid blijft. Hoewel een afkorting in de regel een zwakke merknaam is vanwege het gebrek aan onderscheidend vermogen en juridische bescherming, is het in dit geval geen onlogische keuze. Er wordt een veilige link gelegd met het verleden die goed is uit te leggen aan bestaande lezers.
Het is zeker niet de meest spannende en ambitieuze optie, maar soms kan, alles afwegend, een saaie naam goed genoeg zijn om je doel te bereiken. En daar gaat het uiteindelijk om.
Veel succes EW/Elsevier.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!