Waarom webinars werken

In de VS zijn webinars inmiddels het belangrijkste marketingmiddel voor leadgeneratie.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In 2011 werden nog vooral fysieke evenementen live uitgezonden via internet, maar tegenwoordig zijn dit veelal webinars. Webinars zijn ‘web based seminars’, waarbij de focus 100% op het online publiek ligt. Waarom kiest Nederland massaal voor webinars? Hieronder vind je de belangrijkste redenen.

Webinars zijn voor iedereen
Interessant, relevant en specifiek: dit zijn de voorwaarden voor een goed webinar-onderwerp. Vrijwel iedere organisatie heeft zo’n boodschap te delen met een interne of externe doelgroep. Bovendien zijn webinars geschikt voor veel verschillende doeleinden, waaronder:

Marketing en sales: kennisdeling, contentmarketing en productdemonstraties. Webinars zijn in Amerika inmiddels het marketingmiddel voor lead generatie en staan bekend om de hoge ROI.
Training en opleiding: denk hierbij aan een productdemonstraties, workshop en het behalen van PE punten.
Interne en externe communicatie: de presentatie van de jaarcijfers of de uitleg van een nieuw product of dienst. Webinars lenen zich uitstekend voor een kennisupdate of relatiebeheer van medewerkers en intermediairs.

Altijd en overal
Uitzenden op internet heeft talloze voordelen. Als organisator hoef je bijvoorbeeld geen duur zaaltje meer te huren, inclusief catering. Verder is je bereik veel groter. Wereldwijd kan iedereen met een internetverbinding je uitzending bekijken.

Een nóg groter bereik behaal je met het on-demand webinar. Met de juiste promotiestrategie levert dit nog eens zo’n 25% extra kijkers op. De archiefuitzending is tevens ideaal voor mensen die niet live bij het webinar aanwezig konden zijn of de uitzending nogmaals willen bekijken. Hier wordt in de praktijk ook steeds vaker gebruik van gemaakt.

De kracht van een webinar
Online publiek is gemakkelijk afgeleid. In je eigen omgeving “even” iets anders doen is eenvoudig. Het toepassen van interactie biedt de oplossing. Met behulp van o.a. polls en chatmogelijkheden vergroot je de betrokkenheid bij je webinar. Bovendien beklijft de boodschap beter. Onderstaande quote beschrijft wat mij betreft dan ook precies de kern van een goed opgezet webinar:

“Tell me and I will forget; Show me, and I may remember; Involve me and I will understand.”

In Amerika weet men interactie inmiddels goed toe te passen. Zo goed, dat de gemiddelde kijktijd in 3 jaar tijd met ongeveer 40% is toegenomen naar bijna 100%. In de wereld van marketing is er geen enkel ander medium dat deelnemers zo lang weet vast te houden. Voor marketeers biedt dit geweldige kansen.

Bovendien leert de ervaring dat interactie niet alleen nuttig is. Deelnemers vinden dit ook erg leuk, doordat ze het idee hebben direct inbreng te hebben in het verloop van het webinar. Bijkomend voordeel is dat je door de interactie met je doelgroep veel over hen leert. Ook worden alle gegevens opgeslagen in de rapportage, wat handig is voor de follow-up.

Meer weten?
Op 24 juni spreekt Olaf Lawerman op het door Adfo Groep georganiseerde . Hier zal hij de strategische inzet van webinars verder toelichten aan de hand van tips, statistieken en praktijkvoorbeelden.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie