Het tv-kanaal is vanaf de lancering te ontvangen via Ziggo. Volledige distributie volgt later in het jaar. De zender werd al eerder gelanceerd in de Verenigde Staten, Canada en Groot Brittannië- en later dit jaar is deze ook te ontvangen in Frankrijk, Azië, Afrika, Australië en Nieuw Zeeland.
Regisseur en Oscarwinnaar Spike Jonze is als co-president van de zender verantwoordelijk voor de ontwikkeling van creatie, productie en merkidentiteit van het kanaal. Doel is om verhalen te brengen van over de hele wereld, zoals VICE dat nu online doet. De nadruk ligt uiteraard op de jongerencultuur, met onder andere muziek, eten, drugs, identiteit, seks, mode en sport.
Hier wordt het een mix van internationale en in Nederland en België geproduceerde content. Het 24-uur kanaal wordt volledig in-house geprogrammeerd, geproduceerd en ontwikkeld door het creatieve team van VICE.
Overal aanwezig
Thijs Boon, CEO VICE Benelux: 'De komst van Viceland zorgt ervoor dat we met onze content op alle schermen, digitaal, mobiel en lineair, aanwezig zullen zijn en is daarmee voor ons een logische stap in onze evolutie. We hebben de ambitie om de meest spraakmakende verhalen op frisse en innovatieve manieren te vertellen aan millennials en deze stap zorgt ervoor dat we de lat voor onszelf nog hoger leggen. Het worden spannende tijden, maar iedereen hier is enorm gedreven om er een succes van te maken.'
Een jaar geleden meldde Boon al aan Adformatie dat VICE hier een lineaire zender wilde beginnen. 'Wij zijn als mediabedrijf "channel agnostic", wat betekent dat we doelgroepen via elk kanaal volgen waar ze hun media consumeren. Televisie ontbreekt nog.'
Ook zei hij: 'In Nederland is er nog maar weinig interessante content op tv voor millennials. Dat is eigenlijk wel een grappige catch. Wij geloven nog in televisie. Er gaan nog steeds veel euro's heen en en de Millennial-doelgroep kijkt echt nog wel tv. Het is de komende vier/vijf jaar zeker nog relevant. Zolang je maar interessante content levert.’
Tv-reclamemodel openbreken
Verder wil Boon het standaard advertentiemodel rond grp's openbreken. 'VICE wil met nieuwe manieren komen hoe je met tv-reclame omgaat. Daarbij gaan we veel meer denken over hoe je de combinatie tv, digitaal, mobiel, social, real time en content marketing kunt inzetten. Het oude televisie advertentiemodel is eindig.'
Programmering
Het kanaal bevat veel originele content, waaronder de series Gaycation (met Ellen Page en Ian Daniel), Huang’s World (met Eddie Huang), Noisey (met Zach Goldbaum), F*ck That’s Delicious (met Action Bronson), VICE World of Sports (met Sal Masekela), Black Market (met Michael K. Williams), Flophouse, Party Legends en Weediquette (met Krishna Andavolu). De content van het tv-kanaal is inmiddels al voor twee Emmy Awards genomineerd (Gaycation en Woman).