Van de muzikanten op het podium, maar ook van de toeschouwers. De dynamiek tussen de artiest, zijn band en het publiek is fascinerend. Samen enthousiast zijn is één van de mooiste dingen die er zijn. De dynamiek van enthousiasme heeft me zo gefascineerd dat ik m’n baan als CEO van Blauw heb opgegeven om me hier fulltime mee bezig te houden. Binnenkort wordt m’n tweede boek over het onderwerp gelanceerd.
Tijdens het aanstaande Superpromoter event wordt “De Enthousiasme Trilogie” gelanceerd. De hele dag zal in het teken staan van de trilogie Flame, Flow en Flood. Hieronder een korte uitleg van deze drie principes en de relatie met de sprekers op het event.
Flame, Flow en Flood zijn geïnspireerd op de dynamiek van enthousiasme in de muziek.
1. Flame: Een muzikant raakt geïnspireerd. Hij hoort of ziet iets dat hem raakt. Een jonge muzikant hoort bijvoorbeeld voor het eerst Jazz en dit laat hem niet meer los. Vanaf dat moment luistert hij naar de beste muzikanten uit dit genre, speelt hen na en als hij het onder de knie heeft gaat hij zijn eigen Jazz muziek maken.
2. Flow: Muzikanten met eenzelfde Flame komen elkaar tegen. Ze vormen samen een band. Ze doen binnen die band niet hetzelfde. Ze hebben elk een eigen talent en raken in Flow als ze dit mogen inzetten. Samen brengen de muzikanten hun individuele muziek tot iets hogers, een harmonie.
3. Flood: Dit is het moment dat de zaal uit z’n dak gaat. De Flow verspreidt zich van de fans voor het podium naar de rest van het publiek en na het concert verspreidt het zich verder in de sociale omgeving van de concertgangers. De fans weten waar de band voor staat en ze kennen de nummers van de band zo goed dat ze zo hard meezingen dat de band alleen nog hoeft te begeleiden.
Vertaald naar bedrijven en organisaties zijn de processen van Flame, Flow en Flood als volgt te omschrijven:
Flame: inspiratie
De Flame is de kern van een organisatie, de reden van bestaan en het gezamenlijk motief. De basis voor het enthousiasme, de motivatie en inspiratie voor management, medewerkers en klanten. Het is het fundament van alle beslissingen.
De Flame is vergelijkbaar met de Olympische vlam – het vuur dat wordt ontstoken tijdens de openingsceremonie van de Olympische Spelen en tijdens het hele toernooi blijft branden. Die vlam staat symbool voor het vuur van de atleten en hun trainers, de mysterieuze krachten in de sport en de Olympische gedachte die zich tijdens de weken van sportiviteit over de wereld verspreidt.
De Flame waar we hier over spreken is van eenzelfde orde. De Flame brengt ons naar de gewenste toekomst (het geanticipeerde enthousiasme) en maakt duidelijk wat de toegevoegde waarde van de organisatie is. Over het vinden en het aanwakkeren van de Flame gaat dit eerste deel van de trilogie.
Op het Superpromoter Event spreekt Henkjan Smits over de Flame van muzikanten en hoe dit vertalen is naar de X factor van bedrijven.
Irene Duyn van ING legt uit hoe de bank medewerkers van over heel de wereld heeft betrokken bij het vinden van hun Flame.
Flow: samenspel
De mentale staat waarin mensen verkeren wanneer ze volledig opgaan in hun bezigheden door de Amerikaans Hongaarse psycholoog Mihaly Csikszentmihaly beschreven als ‘Flow’. Zijn beschrijving lijkt erg op de oorspronkelijke betekenis van het woord enthousiasme. De Oude Grieken gebruikte het woord wanneer soldaten ‘door de Goden bevangen’ waren.
Hoe een dergelijke flow binnen organisaties kan worden opgeroepen en aangewakkerd is het onderwerp van het tweede deel van deze trilogie. Daarin leggen we de grondbeginselen uit en beschrijven we hoe een organisatie in een staat van Flow kan geraken door te sturen op enthousiasme en waardering. Een jamsessie tussen muzikanten waar de vonken van af vliegen, een voetbalteam dat elkaar blindelings weet te vinden of de business unit die draait als een trein.
Edwin Veekens van Gers! Magazine beschrijft wat er gebeurt als je een magazine lanceert dat vooral de positieve kanten van een stad als Rotterdam belicht.
Nathalie Soeteman van SNS zal spreken over de flow van enthousiasme die binnen SNS woedt en de rol van de Inhouse Superpromoter Academy.
Flood: verspreiding
Het moment waarop een artiest het publiek voor zich heeft gewonnen, een idee dat de wereld over raast of een product dat plotseling een hype wordt. Dat zijn de momenten van Flood. Hoe verspreidt zich dit enthousiasme en hoe kan een organisatie dit ondersteunen?
Waar het tweede deel ingaat op de interactie tussen mensen in en rondom een organisatie, beschrijft het derde deel van de trilogie enthousiasme als een sociale reflex van de cirkels daarbuiten. Oftewel van spiegelneuronen naar positieve resonantie naar collectieve synchroniciteit. De rol van sociale media maar ook de beperkingen daarvan komen aan de orde. Op welke manier creëer je een golf van enthousiasme en hoe kan je die golf gaande houden?
Marc de Vries, de Country Manager van Twitter Nederland verteld over de verspreiding van Flood via Social Media en wat een organisatie kan doen om dit te ondersteunen.
Floortje van den Berg van Eneco neemt ons mee in de Flood van de slimme thermostaat “Toon” en welke superpromoter strategie zij volgen om de Flood te ondersteunen.
Afsluiting
De dag wordt afgesloten met de formele lancering van De Enthousiasme Trilogie en een heus concert van de band Awash. Ook deze dag belooft weer heel bijzonder worden. Door de sprekers maar zeker ook door de bezoekers. Mensen die geloven in de kracht van enthousiasme.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!