Unilever beloont consumenten voor het bekijken van duurzame videoreclames

Consumenten ontvangen een coupon of kunnen doneren aan een goed doel waar Unilever zich verbonden mee voelt.

Unilever ontwikkelt een programma dat consumenten motiveert om videoreclames over duurzame initiatieven van Unilever-merken te bekijken. Wie een video bekijkt, krijgt een coupon of kan een bedrag doneren aan een goed doel waar Unilever zich verbonden mee voelt. 

Voedselverspilling tegengaan

Het Unilever-programma bevindt zich nog in een vroege testfase, vertelt CMO Conny Braams aan The Drum. Unilever is het bedrijf achter tientallen merken, waarvan er nu drie (Magnum, Hellmann's en Comfort) meedoen aan de test. Dat moeten er meer worden. De video-advertenties zijn volgens Braams kort en vertellen duurzame verhalen over de genoemde merken. De reclames draaien op YouTube, Instagram en Facebook en verschillen in deze vorm niet van reguliere reclames.

Na het bekijken van een video kan de consument aanspraak maken op een coupon of ervoor kiezen om een bedrag te doneren aan een goed doel. Unilever betaalt dit bedrag. Als voorbeeld noemt het bedrijf dat de consument na het kijken van een Hellmann's-reclame een donatie kan bevestigen aan een project dat voedselverspilling tegengaat. Voedselverspilling bestrijden is één van de ambities van Unilever, dat veel etenswarenmerken beheert. Een voorbeeld van zo'n Hellmann's-advertentie is hieronder zichtbaar.

Meaning en difference

Eerder werkte Unilever samen met Good Loop, een ad tech-bedrijf dat kijkers van videoreclames ook laat doneren aan goede doelen. Unilever zegt dat het zijn brand power significant zag stijgen op de vlakken meaning en difference. Consumenten geloven meer in de purpose van de deelnemende merken, aldus het bedrijf. Bovendien ondernemen ze na het kijken van dergelijke video's vaker duurzamere acties, bijvoorbeeld het klaarmaken van kliekjes als avondeten (zoals voorgesteld in de Hellmann's-video).

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie