De omzet van Unilever in het eerste kwartaal is met 7 procent gestegen tot 14,8 miljard euro. De stijging is het gevolg van doorgevoerde prijsstijgingen die volgens het concern nodig zijn om de inflatie en de hoge inkoopkosten te compenseren.
De prijzen gingen van januari tot en met maart gemiddeld met 10,7 procent omhoog. Daarmee zwakken de prijsstijgingen volgens Unilever wel af. Zo lag de prijsgroei in het laatste kwartaal van vorig jaar nog op 13,3 procent. Maar de prijsstijgingen van zo'n 13,4 procent voor voedings- en schoonmaakproducten liggen daar nog wel boven.
In alle divisies van Unilever namen de inkomsten op jaarbasis toe, op de voedingstak na. Daaronder vallen merken als De Vegetarische Slager, Knorr en Hellmann’s. Desondanks leverde voeding, samen met persoonlijke verzorging, relatief de meeste omzet op. Daaronder vallen bijvoorbeeld de deodorants van Rexona en Axe en producten van Dove.
Topman Alan Jope benadrukt dat de kostenstijgingen gemiddeld voor maximaal driekwart worden doorberekend aan de consument. Daarmee wil Unilever aandacht blijven houden voor mensen die last hebben van de sterk gestegen prijzen. Maar een stijging in kosten voor Unilever gaat daarmee gepaard met een stijging in prijs voor de consument.
Unilever denkt echter niet aan het doorberekenen van nog minder kosten aan de klant. "We zijn ons ervan bewust dat klanten last hebben van prijsstijgingen. Maar om consumenten te ontzien, proberen we intern al flink te besparen en onze bedrijfsvoering zo efficiënt mogelijk in te richten", legt Jope uit.
Hij gaat er bovendien niet automatisch van uit dat de kosten voor Unilever binnenkort omlaaggaan, zodat ook de prijzen voor consumenten naar beneden kunnen. Hoeveel winst Unilever in het eerste kwartaal heeft geboekt, heeft de onderneming niet bekendgemaakt.
[Bron: ANP]
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!