door Sanne Smeets
Twitter heeft onlangs een nieuw feature gelanceerd, genaamd ‘Twitter Peiling’. Hiermee kun je followers een vraag stellen en drie, vier of vijf meerkeuze-antwoorden geven waarop ze kunnen stemmen. Pas nadat je je stem hebt uitgebracht, krijg je te zien waar je voorgangers op gestemd hebben. Als de peiling afgelopen is, krijg je een push-notificatie van Twitter met de resultaten.
b. verleden
Duur van de peiling nu flexibel
Tot 15 januari was het alleen mogelijk de peiling ‘live’ te laten staan voor 24 uur. Vanaf nu kun je de duur van de peiling flexibel inzetten en dus meer stemmen vergaren. Volgens Twitter is de Peiling-feature tot nu toe een groot succes, met 1,7 miljard ‘votes’ sinds oktober 2015.
Waarom is de Twitter Poll zo’n succes? Het mechanisme is simpel: stel een vraag en formuleer vaste antwoorden. De tekst heeft dezelfde limiet als een normale Tweet, je kunt er een link in plaatsen maar (nog) geen beeld. Voor de follower is de drempel om te antwoorden heel laag, want anoniem. Daarbij speelt de nieuwsgierigheid een grote rol: Zal ik hetzelfde antwoorden als de meerderheid?
Waarvoor kun je de Peiling zoal inzetten?
Geen idee wat je aan moet trekken volgende week vrijdag? Vraag het je Twitter followers in een Peiling. Op zoek naar de beste titel voor je nieuwe blog-post? Maak een Peiling, je followers geven je het beste advies. Weten of mensen liever jouw product in de winkel kopen of online? Vraag het gerust in een Peiling.
Uiteraard zou het geweldig zijn als je zoveel mogelijk antwoorden krijgt, zodat de resultaten je een plausibel antwoord geven. Daarom een kleine tip: zorg ervoor dat er een grappige twist in zit, of gebruik sterke copy, zorg ervoor dat men nieuwsgierig wordt naar de resultaten en je zult zien: je ontvangt vanzelf Retweets en dus meer bereik.
Promoten
Als een adverteerder een Peiling wil inzetten om te kunnen engagen met bepaalde doelgroepen, dan zijn er enkele mogelijkheden. Je kunt de Peiling zoals beschreven opzetten en deze Tweet promoten. De tweede optie is de Voting Card (in de lijn van de Twitter Cards), hiervoor is wel een minimum besteding nodig. Deze Voting Card is niet nieuw, maar wel erg effectief. Meerdere brands hebben er al gebruik van gemaakt.
Sparen enzo, voor ING
Voor onze klant ING hebben we met succes al vaker de Peiling ingezet. “Financieel Fit” is een plek op de website van de ING waar men handige tips en tools kan vinden voor complexe financiele zaken als sparen, hypotheken en pensioenen. Om deze tools meer bekendheid te geven binnen de doelgroep, hebben we onder andere al meerdere Twitter Peilingen ingezet.
De Engagement Rate voor deze Tweet was 1,43%. Dat is niet slecht. Zelfs nog zonder dat de stemmen meegeteld werden in de berekening. Navraag bij Twitter hierover, leverde het volgende antwoord: “YES votes on an organic voting poll on Twitter DO count towards engagement rate now!” Dus, wil je je Engagement Rate verhogen? Gebruik een Peiling op Twitter!
Wij denken dat de Peiling een effectieve en leuke manier is om met je publiek interactie te hebben. Daarnaast is het ideaal om zo een aantal gegevens over je followers op een simpele manier te verkrijgen.
Sanne Smeets is Social Media Director bij SuperHeroes Amsterdam
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!