Tim van der Wiel (GoSpooky): 'Het gaat al fout bij de vraag of we een TVC kunnen opknippen voor mobiel'

Wayne Parker Kent interviewde in de podcast The Brief Tim van der Wiel, co-founder en creative director bij GoSpooky, het eerste Snapchat-marketingbureau van Europa. Een gesprek over influencer marketing, advertising via social media en de toekomst van Snapchat.

De 19-jarige Van der Wiel richtte in 2015 samen met Liam Tjoa (20) GoSpooky op. 'We zijn begonnen als Snapchat-adviesbureau, maar kwamen er na twee weken achter dat adviseren niet veel uitmaakte. Dan kwamen we bij een groot bedrijf - waar we pas na heel veel moeite een meeting konden regelen met een stagiair - en hadden we een leuk gesprek van iets minder dan een uur. Daarna stuurden we een follow-up met drie punten en kregen we gewoon drie vraagtekens terug. We schoten er niets mee op. Op een gegeven moment dachten we: kunnen we dit niet simpelweg zelf gaan produceren?'
 
Van TVC naar Snap
'Ik geloof - en dat is ook de filosofie van ons bedrijf - dat marketing 100 jaar geleden niet heel erg anders was dan vandaag. Alleen gaat het nu allemaal een stuk sneller. Je moet gewoon zijn waar je doelgroep is. En bij merken loopt het daar dus vaak al fout.'

Van der Wiel maakt de vergelijking met een traditioneel medium: televisie. 'Elk platform moet je benaderen als een aparte zender met zijn eigen doelgroep en eigen content. Je gaat toch ook geen natuurdocumentaire uitzenden op RTL5? Snapchat is een heel andere manier van interactie dan Instagram of Facebook. Dat biedt dus ook andere kansen voor merken.'

'De meeste bedrijven komen naar ons toe met de boodschap: 'we willen iets met Snapchat'. 'Iets' in de breedste zin van het woord. Daardoor krijgen wij enorm veel vrijheid bij campagnes. De meest gestelde vraag als we campagnes draaien is: kunnen jullie deze TVC van 30 seconden opknippen naar mobiel? Daar loopt het dus al fout. Dan moeten wij uitleggen: oké, ten eerste is een TVC op de verkeerde manier geschoten voor mobiel, en ten tweede maken die tien seconden helemaal niet uit. Het gaat om die eerste seconde.'
 
Meten en creëren
"Campagnes meten was eerst wel een probleem. Snapchat bevindt zich natuurlijk volledig in de mobiele omgeving en je statistieken verdwijnen na 24 uur. Met GoSpooky hebben we een dashboard ontwikkeld waarmee we alles kunnen doormeten, uploaden, inplannen, etc. Inmiddels breidt Snapchat zo goed als wekelijks hun advertising uit, dus we krijgen steeds beter inzicht in wat mensen bekijken of juist doorklikken. Sinds vorige maand is er zelfs een pixel beschikbaar, zodat we nu ook kunnen zien of mensen een aankoop doen.'

Daar focussen bedrijven nog te vaak op, vindt hij. 'Klanten zijn binnen het digitale landschap toch nog steeds gericht op de vraag: 'Wat stop ik erin en wat komt er dan weer direct uit?' Daarom konden in het begin maar weinigen de waarde zien van Snapchat, omdat mensen heel erg transactioneel denken. Ze willen de ROI weten van elke actie en elke content-uiting.'

The Brief is een tweewekelijkse podcast over content, marketing en media. The Brief wordt gemaakt door WPK/The Agency, het contentmarketingbureau van Wayne Parker Kent. Adformatie is mediapartner.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie