Door de uitspraken van Kevin Roberts van Saatchi over seksegelijkheid in de top van de bureauwereld laaide afgelopen zomer de discussie over dit onderwerp weer op. Eerder spraken op Adformatie.nl Antoinette Hoes (Wunderman), Inge Ligthart (Dawn), en Alwine de Jong (Being There) zich uit over het onderwerp. Stephanie Robles is Client Director bij mediabureau Maxus+Helder. Dat zette onlangs het ‘Walk the Talk’ diversiteitsprogramma op.
Robles: ‘Ik vind het vreselijk als ik word bestempeld als een feminist. Ik ervaar geen direct gevoel van ongelijkheid, stereotypering of sociale druk en ben groot voorstander van ‘the right person for the job’, ongeacht wie je bent. Maar ik kan na grondige verdieping in het onderwerp niet meer ontkennen dat er wel degelijk een ongelijkheidsprobleem bestaat.’
Maar de reden is volgens haar niet dat er geen gelijke kansen zijn. ‘We vullen de gelijke kansen niet juist in. Het is een eigen keuze hoe ermee om te gaan. Daarbij zou het bedrijf van de toekomst dit moeten faciliteren, omdat men begrijpt dat gelijkheid in alle lagen van de organisatie niet een droom van een wereldverbeteraar is, maar de basis voor succes.’
Feiten
Maar waar begin je dan? Bij de feiten, zegt Robles. ‘Deze creëren een zeer duidelijke 'waarom'. De waarheid is dat menig managementteam bestaat uit blanke 50+ mannen, wat mij niet erg representatief lijkt. Niks ten nadele van deze mannen, maar zij bepalen wel de toekomst van de media, de toekomst van een bedrijf en voor een deel ook de toekomst van ons als individu.’
In plaats van te constateren wat er mis is, moet er actie worden ondernomen om een verschil te maken. ‘De schuld geven aan onze omgeving en de cultuur waarin wij leven is geen excuus meer. Iedereen die ongelijkheid ervaart, kan het heft in eigen hand nemen. Het gaat namelijk om het realiseren wat je echt wilt, en je niet laat tegenhouden door enige barrière. Het betekent niet dat iedereen ceo hoeft te worden en dat je anders faalt. Het gaat erom dat je het beste uit jezelf haalt.’
Dat vereist volgens Robles een verandering in mindset bij vrouwen én mannen. Bedrijven met meer diversiteit tussen mannen en vrouwen in het MT, leiden tot betere bedrijfsresultaten. Volgens cijfers van Deloitte betekent dat een 53 procent hoger rendement. ‘Er zit wel een forse investering aan vast. Niet zozeer van financiële aard, maar vooral in tijd en moeite. Er is geen snelkoppeling naar gelijkheid. Het begint met een open gesprek en samenwerking die langzaamaan leidt tot een werkelijke culturele shift’, legt ze uit.
Walk the talk
Met dit in het achterhoofd heeft Maxus+Helder het ‘Walk the Talk’ diversiteitsprogramma opgezet, met het doel om een toekomst te plannen en te bouwen als individu en als een professional. ‘Dit kan je immers vandaag de dag niet meer los van elkaar zien. Het is een coachingstraject dat initieel begonnen is ten behoeve van meer vrouwen aan de top, maar niet ten koste van mannen. Het is om een gelijk speelveld te creëren met gelijke kansen die niet wordt beïnvloed door factoren die buiten onze beïnvloeding liggen, zoals vooroordelen, onzekerheden, persoonlijke barrières, ouderschap, et cetera.’
Walk the Talk is een tweedaags coachingsprogramma om de vrouwelijke leiders binnen het Maxus-netwerk en jonge talenten handvatten te geven om stappen te maken in hun carrière. ‘Het is een actieve werkgroep met externe coaches. We gaan dieper in op de barrières waar vrouwen mee te kampen hebben die van invloed zijn op professionele vooruitgang. Dus niet alleen om barrières te tackelen die ze voor zichzelf creëren, maar ook de onbewuste vooroordelen die in de meeste organisaties bestaan. Vervolgens zijn hier concrete actiepunten uitgekomen voor iedereen persoonlijk.’
Sterke versus zwakke punten
De actiepunten worden 'zeer actief' ingevuld. Robles geeft een voorbeeld. ‘Iemand die zich niet comfortabel voelt bij presenteren, heeft zichzelf uitgedaagd om een presentatie te geven voor een groep van 250 mensen. Hierdoor groeit ze niet alleen als persoon, maar ook als professional. Iedereen die zijn kracht aan het ontdekken is, kan ook de krachten van de collega’s beter waarderen. Zo kijken we naar iemands sterke punten in plaats van de focus op het verbeteren van iemands zwakkere punten.’
Geen mannen
Waarom is het programma niet gericht op mannen? ‘Het gaat om ongelijkheid in elke vorm, maar als we kijken naar waar we het grootste verschil kunnen maken, dan kan het niet anders dan dat we moeten beginnen met het empoweren van vrouwen. Zij moeten een grotere rol gaan vervullen in de groei van sterke organisaties. Hiermee hoop ik dat we een begin kunnen maken om met onze beste talenten een sterke en levendige business te creëren. Als bedrijf krijg je er werknemers voor terug die geprikkeld en enthousiast zijn en die zelf de balans kunnen vinden tussen hun professionele en persoonlijke leven waarbinnen een ambitieuze carrière prima past.’
‘We zijn er nog niet, zeker niet in de wereld van media, maar ik hoop dat we de positieve kant van gelijkheid kunnen gaan opzoeken. Vrouwen hoeven de wereld niet te overtuigen dat zij ook een stem zouden moeten hebben in de boardroom, maar ze moeten wel zichzelf overtuigen.’