Social media, wie beheert de inlogcodes?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Bedrijven beginnen stukje bij beetje inzicht te krijgen in de mogelijkheden van de social media. Het ene bedrijf experimenteert nog terwijl het andere bedrijf een mooie samenhangende strategie ontwikkelt. Twitter, linkedin, Facebook en het blog horen al een beetje tot het standaard arsenaal. Direct daarachter volgen Hyves, Google+, Pinterest en Instagram.
Al wat langer geleden had je het bedrijf aangemeld bij Google met een compleet profiel en was je zichtbaar geworden op Google maps. Met een beetje handigheid allemaal goed in elkaar gesleuteld.

De kanalen bij elkaar opgeteld geven soms toegang tot duizenden vrienden, medewerkers, volgers, fans, en klanten. De platformen worden op verschillende manieren ingezet maar hebben allemaal een open karakter. Je kunt er met twee klikken foto's en teksten plaatsten. We luisteren naar klanten, plaatsen berichten, halen informatie en proberen zo stukje bij beetje het bedrijf zichtbaar te maken. We communiceren er flink op los en alles wat we communiceren wordt genadeloos geïndexeerd, zeg maar vastgelegd voor het nageslacht door Google en Bing. Sommige gebeurtenissen staan soms jaren later nog onverklaarbaar hoog in de rankings van Google. We maken met de medewerkers afspraken over wat we wel en wat we niet doen. Steeds vaker worden er trainingen gegeven hoe je social media slim kunt inzetten. Openheid is mooi maar we moeten het niet overdrijven, dus we maken interne afspraken over wat we wel en wat we niet zeggen. We moedigen het gebruik aan maar het moet wel een beetje leuk blijven. Medewerkers hebben de nare gewoonte om zich permanent te oriënteren op hun mogelijkheden op de arbeidsmarkt. Ze komen en gaan. En dan wordt je wakker. Wie beheert al die verschillende inlogcodes? Kan ik ze snel aanpassen? Wat als. Ik kan je vertellen dat het aanpassen van die codes in veel gevallen een enorme klus is. Inlogcodes zijn vaak gekoppeld aan e-mail adressen die op hun beurt weer gekoppeld zijn aan persoonlijke codes. Plotseling kan iemand anders dus de controle over jouw social media platformen hebben. Narigheid ligt op de loer en Google legt het graag vast, voor de eeuwigheid. Natuurlijk heb jij dat allemaal op orde. Maar voor diegenen die dit lezen en er iets in herkennen zou ik zeggen maak onmiddellijk een beleid, registreer en pas je arbeidsovereenkomsten aan. Wijzig standaard elke twee maanden alle wachtwoorden en bewaak die inlogcodes alsof het de geheime receptuur van CocaCola betreft. Heb je het goed geregeld dan kun je natuurlijk rustig doorslapen

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie